Etusivu / Tietoa meistä / Kunnille / Kunnat kertovat

Mänttä-Vilppulassa sote-palvelut toimivat

Mänttä-Vilppulan sote-palveluiden tilanne oli haasteellinen vuoden 2012 lopussa. Kustannukset olivat nousseet hälyttävästi sekä perusterveydenhoidon että erikoissairaanhoidon puolella. Hammaslääkärijonossa oli 400 potilasta. Viidestä lääkärinvirasta kaksi oli täytetty ja henkilökunta ja asiakkaat olivat tyytymättömiä palveluiden tasoon. Palvelua ei välttämättä aina saanut suomenkielellä.

Kaupunki ulkoisti sote-palveluiden tuotannon Pihlajalinnan kanssa perustetulle yhteistyritykselle, johon tuli osakkaaksi myös sairaanhoitopiiri. Kaupungin sote-palveluiden tuotantovastuu siirtyi uudelle yhteisyritykselle 1.1.2013 alkaen. Ensimmäisen toimintavuoden aikana laskennallinen säästö oli noin kaksi miljoonaa euroa ja toisena toimintavuonna päästiin jo viiden miljoonaan euron säästöihin. Lääkärin ja hammaslääkärinvirat on täytetty, hammaslääkärijonot purettu ja sekä henkilöstö- että asiakastyytyväisyys on kehittynyt positiivisesti.

Mänttä-Vilppulan kaupunginjohtaja Esa Sirviö:
"Olemme saaneet Pihlajalinnan kanssa tehdyn yhteistyön avulla kustannukset kuriin ja palvelutaso on parantunut. Pihlajalinna on onnistunut myös sitouttamaan henkilöstöä ja kaupunkilaiset ovat tyytyväisiä palveluihin."