Ikipihlaja - Palvelut ikäihmisille

Ikipihlaja on Pihlajalinnan tarjoama sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus ikäihmisille, mukavasti asiakkaan kotona. Saat palvelumme niin Ikipihlaja-kotiin, yksityiskotiin kuin kunnan palveluasuntoonkin.

Ikipihlajat – tehostetun palveluasumisen talomme – sijaitsevat Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Jämsässä, Kokemäellä, Liedossa, Mänttä-Vilppulassa, Raisiossa ja Sastamalassa.

Tehostettu palveluasuminen

Ikipihlaja-kodit tarjoavat turvallisen asumisympäristön ympärivuorokautista hoivaa tarvitseville ikäihmisille. Palveluihimme kuuluvat tehostettu palveluasuminen, muistisairaiden palveluasuminen, saattohoito sekä lyhytaikaishoidon palvelut.

Ikipihlaja-kodeissa asukkailla on oma huone tai huoneisto, joissa on kylpyhuone-wc. Lisäksi käytössä on runsaasti yhteisiä tiloja. Kotien pihapiiri on turvallinen ja viihtyisä paikka päivittäiseen aktiiviseen ja itsenäiseenkin ulkoiluun.

Ikipihlajassa hoito perustuu yhteisölliseen ajatteluun; elämisen ydin on aktiivisessa toiminnassa ja yhteenkuulumisessa - arkea eletään yhdessä tehden. Ikipihlaja-kodeissa asukkaat voivat osallistua ja harrastaa omien voimavarojensa ja halujensa mukaisesti. Kiireettömyys ja läheiset vuorovaikutussuhteet luovat hyvää oloa ja asukkaiden yksilölliset tarpeet sekä eletty elämä saavat ansaitsemansa huomion.

Ystävät ja omaiset ovat aina tervetulleita viettämään aikaa Ikipihlajaan.

Miten pääsen asukkaaksi?

Vapaita paikkoja voi tiedustella Ikipihlaja-kotien palveluvastaavilta. Heidän yhteystietonsa löydät kohdasta Ikipihlaja-kotien yhteystiedot.

Asukkaaksi on mahdollista hakea joko oman kotikunnan vanhuspalveluiden kautta, jolloin kunta osoittaa palvelukohteen, myöntää yksilöllisen maksusitoumuksen tai tekee päätöksen palvelusetelin käytöstä. Menetelmät vaihtelevat kunnittain, joten kannattaa aina ottaa ensin yhteyttä kunnan omaan ikäihmisten palveluista vastaavaan henkilöön. Ikipihlajaan voi tulla myös yksityisenä, itsemaksavana asiakkaana.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mitä asuminen Ikipihlaja-kodissa maksaa?

Ikipihlaja-kotiin muuttaessaan asiakas tekee normaalin huoneenvuokralain mukaisen vuokrasopimuksen. Asiakas maksaa vuokran suoraan vuokranantajalle, joka on sama kuin palveluntuottaja.

Tilaaja, yleensä kaupunki, määrittelee asiakkaalta perittävän ateriamaksun sekä tulosidonnaisen hoidosta perittävän maksun ja vastaa niiden perinnästä.

Asiakkaalla on mahdollisuus anoa Kelasta eläkkeen saajan asumistukea sekä hoitotukea. Tilanteesta riippuen asiakkaalla on mahdollisuus saada tilapäisesti toimeentulotukea oman alueen sosiaalityöntekijän tuella.

Mitä hintaan sisältyy?

Tehostettu palveluasuminen sisältää turvallisen ympäristön, asiakkaan kokonaisvaltaisen, ympärivuorokautisen palvelun, hoidon ja huolenpidon sekä niitä tukevat palvelut, kuten henkilökohtaisen avustamisen asunnossa ja hoitoympäristössä (päivittäiset toiminnot, harrastukset, asiointi), siivous-, hygienia- ja turva-palvelut sekä asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet esim. hoitajakutsujärjestelmä ja määräystenmukaiset paloturvallisuuslaitteet.

Edellä kuvattu on yleinen sopimuksen sisältö. Paikkakunnittain voi olla pieniä poikkeamia sopimuksista riippuen.
Tulevatko lääkkeet talon puolesta?

Asiakas maksaa itse omat lääkkeensä, jotka hoitohenkilökunta kuitenkin huolehtii ja annostelee asiakkaalle.

Onko talossa lääkevarastoa tai apuvälineitä kaikille yhteisesti käytettäväksi?

Yhteisiä lääkevarastoja ei ole, vaan jokaisella asukkaalla on omat lääkkeet. Apuvälineitä saamme lainaksi apuvälinelainaamosta asiakkaan tarpeen mukaan. Apuvälineet ovat lähtökohtaisesti aina henkilökohtaisia.

Käykö lääkäri?

Lääkäripalvelut vaihtelevat jonkin verran riippuen kuntasopimuksista. Pääsääntöisesti asiakkaan lääkäriasiat hoidetaan oman kotikunnan terveyskeskuksessa. Joissakin sopimuksissa (laitoshoito) lääkäripalvelut järjestetään Ikipihlaja-kotiin. Lääkäripalvelut voivat olla myös etäkonsultaatiopalveluita eli vastaava sairaanhoitaja on yhteydessä lääkäriin säännöllisesti.

Mitä sopimus sisältää: kuuluuko siihen fysioterapiaa, kampaajaa, jalkahoitoa?

Sopimuksissa on eroavaisuuksia, mutta lähtökohtaisesti tehostetussa palveluasumisessa eivät ylläolevat palvelut kuulu vuorokausihintaan. Ikipihlaja-kodeissa käy suunnitellusti kampaaja ja jalkahoitaja. Näiden ammattiryhmien palveluita on myös mahdollista käyttää Ikipihlaja-kodin ulkopuolella. Näistä palveluista asiakas maksaa erikseen.

Millainen on henkilökunnan määrä ja rakenne?

Henkilökunta koostuu sairaanhoitajista, lähihoitajista, fysioterapeuteista, hoiva-avustajista, siistijöistä sekä keittiöhenkilökunnasta. Henkilökuntarakenne vaihtelee Ikipihlaja-kodeissa.

Henkilökunnan määrä määräytyy valvontaviranomaisen antaman luvan ja sopimusten perusteella. Henkilökuntamitoitus tarkoittaa kaikki niitä asiakkaan hoitoon osallistuvia henkilöitä, jotka mahdollistavat hoidon ja hoivan kolmessa vuorossa.

Mitä pitää ottaa mukaan?

Asiakas kalustaa oman huoneensa omilla huonekaluilla. Tällä tuetaan oman kodin tuntua sekä mahdollistetaan mm. muistelu asiakkaan arjessa. Mukaan voi ottaa valokuvia, tauluja, muistoesineitä, kaikkea sitä mikä on tärkeää asiakkaalle.

Mukaan tulee ottaa myös omat vaatteet sekä sisäkäyttöön että ulkoiluun sekä hyvät kengät.

Omat hygieniavälineet, parranajokone ja hiustenkuivaaja, papiljotit jne.

Saavatko omaiset vierailla milloin vaan?

Asiakkaan omaiset ja läheiset ovat tervetulleita vierailulle milloin vaan. Ikipihlaja-kodeissa ei ole vierailuaikoja.

Voiko tuoda oman kahvinkeittimen ja kahvikupit ym. astioita asuntoon?

Tämä on mahdollista. Kannattaa kuitenkin aina etukäteen keskustella tästä asiakkaan omahoitajan kanssa. Jos jostain syystä (esim. paloturvallisuus) tämä ei ole suositeltavaa, niin jokaisessa Ikipihlaja-kodissa on mahdollista nauttia kahvia aina vieraillessa. Hoito- ja keittiöhenkilökunta mahdollistavat tämän.

Saako nukkua niin pitkään kun haluaa ja saako aamupalaa, vaikkei herääkään aikaisin?

Nukkua saa niin pitkään kuin haluaa ja henkilökunta huolehtii, että aamupalaa saa vaikka nukkuisikin myöhempään.

Jos lähtee omaisten kanssa vaikka ulos ruoka-aikaan niin saako ruokaa, kun palaa takaisin?

Ilman muuta ruokaa saa kun palaa takaisin. Elämä Ikipihlaja-kodissa perustuu asiakkaidemme arkeen ja rytmiin.

Ulkoillaanko Ikipihlaja-kodeissa?

Ulkoilu sisältyy päivittäiseen ohjelmaan, ja Ikipihlaja-kodeissa ulkoillaan aina sään salliessa.

Millaista aktiviteettia päivissä on?

Päivittäin järjestetään monenlaista harrastetoimintaa. Viikoittainen harrastekalenteri on Ikipihlaja-kodissa kaikkien nähtävillä. Asiakkaille voidaan tehdä myös henkilökohtainen harrastekalenteri, joka on nähtävissä asiakkaan omassa huoneessa. Harrastetoimintaan osallistumisesta vastaa asiakkaan omahoitaja ja hänen ohjeidensa mukaan muut hoitajat. Harrastetoimintaa suunnitellaan aina asiakkaiden toiveista lähtien.

Pääseekö kotilomalle, jos puoliso tai lapset niin haluavat?

Kotilomat ovat aina mahdollisia, jos omaiset haluavat niitä järjestää ja asiakas haluaa lähteä.

Kuinka kauan Ikipihlaja-koteja on ollut?

Ensimmäinen Ikipihlaja-koti on aloittanut toimintansa 1.1.2011 Jämsänkoskella.

Mistä ruoka tulee?

Ikipihlaja-kodeissa valmistetaan ruoka itse kodin keittiössä. Asiakkaat voivat osallistua ruuanvalmistukseen ja leivontaan oman toimintakykynsä mukaan.

Ruokalistat ovat keittiöpuolen ammattilaisten tekemiä ja ne noudattavat Ikääntyneiden ravitsemussuosituksia sekä Pohjoismaista ravitsemussuositusta. Asiakkaiden toiveet huomioidaan aterioissa samoin kuin juhlapäivät vuodenkierrossa. Asiakkaiden syntymäpäiviä juhlitaan yhdessä.

Asiakkaat saavat ottaa ruokansa itse niin kauan kuin toimintakyky siihen riittää. Henkilökunta osallistuu asiakkaiden ruokailuhetkiin aktiivisesti luoden näistä yhteisiä, merkittäviä hetkiä, joista syntyy muistoja. Ruokailutilanteet ovat tärkeitä ja mahdollistavat muistelun luonnikkaasti arjessa.

Ikipihlaja-kotien yhteystiedot

Ikipihlaja Anne, Sastamala

Hoikantie 15, 38100 Sastamala

Palveluvastaava Leena Tykkä
040 685 5155
leena.tykka@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Joonas Lehtonen
040 668 5557
joonas.lehtonen@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero, alakerta
040 146 3569

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero, yläkerta
040 647 5207

Ikipihlaja Johanna, Jämsä

Tammitie 2, 42300 Jämsänkoski

Palveluvastaava Satu Kytönen
050 451 3261
satu.kytonen@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Tiina Tulonen
040 358 7331
tiina.tulonen@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero
040 756 1155

Ikipihlaja Kuusama, Kokemäki

Päivänpaiste 4, 32800 Kokemäki

Palveluvastaava Emmi Tuominen
040 716 2133
emmi.tuominen@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Annika Nevala
050 563 5137
annika.nevala@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen numero
040 350 6720

Ikipihlaja Maria, Hämeenlinna

Tuikontie 10, 14300 Renko

Palveluvastaava Heli Lotta
040 350 3023
heli.lotta@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Minttu Liikanen
040 621 0964
minttu.liikanen@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero
040 716 2112

Ikipihlaja Mathilda, Jyväskylä

Kyllöläntie 3, 40600 Jyväskylä

Palveluvastaava Sanna Hämäläinen
040 741 2245
sanna.hamalainen@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen numero
050 441 1142

Ikipihlaja Matinkartano, Lieto

Vanha Loukinaistentie 29, 21410 Vanhalinna

Palvelupäällikkö Sirkku Haaranen
050 451 5210
sirkku.haaranen@pihlajalinna.fi

Palveluvastaava Pirjo Turkkinen
040 940 1444
pirjo.turkkinen@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Jarna Tuominen (1.11.2018 alkaen)
040 940 2341
jarna.tuominen@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero Matinkartano 1
040 9401447

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero Matinkartano 2
040 940 1448

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero Matinkartano 3
045 775 00475

Ikipihlaja Oiva, Raisio

Sairaalakatu 10, 21200 Raisio

Palvelupäällikkö Sirkku Haaranen
050 451 5210
sirkku.haaranen@pihlajalinna.fi

Palveluvastaava Mirka Böhling
040 940 2516
mirka.bohling@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Sari Mattila
040 648 2853
sari.mattila@pihlajalinna.fi

Oivankoti 1
Puh. 040 940 2307

Oiva 1
Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero 040 940 1451

Oivankoti 2
Puh. 040 940 2517

Oiva 2
Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero 040 940 1449

Ikipihlaja Sarahelmi, Mänttä

Pakkaajankatu 16 B, 35800 Mänttä

Palveluvastaava Niina Hyttinen
0400 600 256
niina.hyttinen@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Taru Rajala
040 637 0521
taru.rajala@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero / Sofia
03 531 5400

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero / Sara
03 474 6447

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero / Kanerva
040 546 0795

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero / Niittyvilla
040 546 4658

Ikipihlaja Setälänpiha, Lieto

Vanha Loukinaistentie 24, 21410 Vanhalinna

Palvelupäällikkö Sirkku Haaranen
050 451 5210
sirkku.haaranen@pihlajalinna.fi

Palveluvastaava Minna Lalli
050 351 4845
minna.lalli@pihlajalinna.fi

Vastaava sairaanhoitaja Sari Lalli
050 451 3241
sari.lalli@pihlajalinna.fi

Sairaanhoitaja Catarina Grönroos
050 451 3273
catarina.gronroos@pihlajalinna.fi

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero Setälänpiha 1
040 9401446

Hoitajien ympärivuorokautinen puhelinnumero Setälänpiha 2
040 940 1445

Lisätiedot

Lisätietoa Ikipihlaja-kodeista ja palveluistamme saat palveluvastaavilta. Heidän yhteystietonsa löydät kohdasta Ikipihlaja-kotien yhteystiedot.