Kuntoutuksella aktiiviseen arkeen

Kuntoutuksestasi huolehtii sinulle nimetty fysioterapeutti tai toimintaterapeutti, johon voit olla suoraan yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää kuntoutuksestasi.

Oikein ajoitettu, huolellisesti suunniteltu ja toteutettu fysioterapia auttaa sinua kuntoutumaan nopeammin. Harjoittelu on aina yksilöllistä ja harjoitukset sovitetaan elämäntilanteesi, työsi ja harrastuksesi huomioon ottaen. Kuntotutumisesi tehostuu sinun ollessasi aktiivinen osallistuja sekä noudattamalla saamiasi harjoitteluohjeita. Fysioterapiassa käyvät lähes kaikki leikkauksen läpikäyneet asiakkaamme.

Kuntoutumisestasi vastaa joukko fysioterapian ja toimintaterapian huippuammattilaisia. Fysioterapeuttimme ja toimintaterapeuttimme keskittyvät vain oman erikoistumisalueensa vammojen kuntouttamiseen, joten saat aina parasta ja sinulle kohdennettua kuntoutusta.

Toimintaterapia auttaa käden kuntoutumisessa

Toimintaterapeutti pyrkii palauttamaan käden ja koko yläraajan toimintakykyä valmistamalla yksilöllisiä ortooseja potilaiden käyttöön ennen käsileikkausta tai käsileikkauksen jälkeen, kuntouttamalla potilasta, muuttamalla potilaan toimintatapoja ja opastamalla potilasta apuvälineiden käytössä.

Jalkaterapeutti auttaa kokonaisvaltaisesti jalkaterän hoidossa

Jalkaterapian tavoitteena on ylläpitää toimintakykyä ja hoitaa alaraajaongelmia, kuten kivuliaiden ihomuutosten, kuten känsien ja kovettumien poisto sekä varvasortoosien valmistus.

Kuntoutustilamme

Tilavat fysioterapeuttien vastaanottotilat sekä laadukkailla ja tutkituilla kuntosalilaitteilla varustettu iso harjoitusalue tarjoavat parhaat mahdolliset puitteet tehokkaalle kuntoutumiselle. Kuntoutustiloissa on myös pukeutumis- ja peseytymistilat, joita voit käyttää harjoittelusi yhteydessä.

Polvi

Polven kuntoutuksessa pyritään lyhyellä aikavälillä kivuttomuuteen, liikeratojen palautumiseen ja kävelyn normalisoitumiseen. Pidemmän aikavälin tavoitteena on palauttaa toimintakyky vastaamaan työ- ja vapaa-ajan vaatimuksia. Kuntoutus toteutetaan yksilöllisen harjoitusterapian keinoin fysioterapeutin ohjauksessa.

Jalkaterä ja nilkka

Jalkaterää ja nilkkaa kuntoutetaan usein erilaisten kuntosalilaitteiden avulla. Voiman ja tasapainon kehittämiseen liittyvät harjoitteet ovat tärkeässä roolissa jalkaterän ja nilkan kuntoutuksessa. Jalkakuntoutujan apuvälineitä ovat nilkan tuet, lastat, korotuskengät ja kyynärsauvat.

Olkapää

Olkapää on toiminnaltaan ja rakenteeltaan hyvin laaja-alainen ja haasteellinen. Olkapään kuntoutus vaatii kehon kokonaisvaltaista huomioimista sekä tarkasti kohdennettua ja ajoitettua harjoittelua. Olkapääkuntoutuksessa tehdään harjoitteita usein kuminauhan sekä toisinaan myös kuntosalilaitteiden ja painojen avulla.

Kyynärpää

Kyynärpään kuntoutuksessa avainasemassa on pitkäkestoinen ja usein toistuva omatoiminen harjoittelu. Kyynärpään kuntoutus voi kestää useista kuukausista jopa muutamaan vuoteen. Fysioterapeutin tekemä avustettu liikerataharjoittelu kyynärniveltä venyttämällä on tärkeä osa kuntoutumista. Kyynärnivelen venyttämisen apuvälineinä käytetään venytyslastoja ja ortooseja.

Käsi ja ranne

Käden kuntoutuksessa pyritään mahdollisimman nopeasti kivuttomuuteen sekä käden toimintakyvyn parantumiseen, työn ja harrastustesi asettamien vaatimusten mukaiseksi. Omatoiminen harjoittelu sekä kokemus käden käytöstä ovat tärkeä osa käsiterapiaa. Käsiterapiassa voidaan harjoitusten lisäksi käyttää asiakkaan toimintakykyä lisääviä menetelmiä, esimerkiksi peiliterapiaa sekä erilaisia venytyksiä lastoin ja ilman. Käsiterapiaa toteuttaa fysioterapeutti ja/tai toimintaterapeutti tiiviissä yhteistyössä käsikirurgin kanssa.

Selkä

Selän kuntoutuksella pyritään lyhyellä aikavälillä kivuttomuuteen, selän liikeratojen ja tukilihasten aktivoimiseen.

Pidemmän aikavälin tavoitteena on palauttaa selän toimintakyky työ- ja vapaa-ajan vaatimuksiin. Kuntoutus toteutetaan yksilöllisen harjoitusterapian keinoin fysioterapeutin ohjauksessa ja sekä tarvittaessa selän manuaalisin käsittelyin.

Viisi vinkkiä kuntoutujalle

  1. Kuntoutus on aina yksilöllisesti räätälöityä. Konsultoi siis alan asiantuntijaa, jotta voit varmistua harjoittelun sopivuudesta juuri sinulle.
  2. Aktiivinen itsenäinen harjoittelu yhdistettynä fysioterapeutin kanssa tehtyihin harjoitteisiin tuo kuntoutujalle parhaat mahdolliset tulokset.
  3. Noudata fysioterapeutin sinulle antamia ohjeita sekä mahdollisia rajoitteita tai kieltoja. Ne perustuvat turvalliseen paranemiseesi.
  4. Luota fysioterapeuttiisi ja siihen, että hän tekee parhaansa paranemisesi eteen.
  5. Jos olet epävarma jostakin harjoitteluun liittyvästä seikasta, ota yhteys fysioterapeuttiisi.

Varaa aika fysioterapeutille