Kantapään kipu

Jalkaterät ovat tyypillisin kontaktipintamme maailmaan. Kehon toispuolisuudet ja yksipuolinen käyttö saavat toisen jalan hoitamaan toisen puolen työt. Jos kehon painopiste on esimerkiksi kovin edessä, joudumme jännittämään jalkapohjan ja pohkeen lihaksia korostuneesti.

Fyysinen kuormitus on yleisin kantapään kivun aiheuttaja. Kipujen taustalla voi olla myös jalan ryhdin muutos, vanha vamma tai kasvukipuja. Jalan tehtävänä on paitsi joustaa myös toimia lujana vipuvartena liikkeessä.

Korostunut pronaatio eli jalan painuminen sisäänpäin aiheuttaa jalkapohjan kudosten jatkuvaa venyttämistä ja altistaa kudosvaurioille. Liian vähäinen pronaatio eli jalkaterän jäykkyys taas altistaa luiset rakenteet liialliselle rasitukselle.

Kivun lähde voi löytyä jopa takareidestä

Kantapääkipujen ennaltaehkäisyssä olisi tärkeä löytää tasapaino jalkaterän joustavuuden ja lujuuden välillä. Jos esimerkiksi aamuisin, tai päivällä istuskelun jälkeen, liikkeelle lähtiessä tuntuu jalkapohjissa kireyttä tai repivää tunnetta, on ongelmaan syytä tarttua.
Ihmisen kehon voimansiirto on hyvin ketjuutunutta. Siksi kantapääkipuja ennaltaehkäistessä pitää huomioida lihastoiminta vähintään lonkkaan asti.

Ylitiukka takareisi aiheuttaa kireyttä myös pohkeessa, joka taas kohtaa jalkapohjan rakenteet kantapäässä. Pohkeen ja takareiden venyttelyllä voi vähentää painetta kantapäässä, mutta pidemmän päälle on hyvä tehdä muutakin liikkuvuuden parantamiseksi.

Ennaltaehkäise paljasjaloin, testaa itse

Jalkapohjan hieronta pallolla tai muilla jalkapohjalle kehitetyillä hierontalaitteilla on mainiota yleishoitoa. Jalkaterän käyttö monipuolisella alustalla ilman kengän tukea kehittää jalan kykyä joustaa ja jännittyä oikeilla hetkillä. Vaihteleva ärsyke on erinomaista kantapääkipujen ehkäisyä.

Jalkapohjan lihasten ja kalvojen toimiminen yhtenä isona paakkuna altistaa kantapään kiinnitysalueen kipeytymiselle. Voit testata tämän helposti itse. Kokeile liikuttaa isovarvasta ja pikkuvarvasta aktiivisesti erillään kolmesta keskimmäisestä varpaasta. Kokeile myös harittaa varpaita sekä taita niitä suorina alaspäin sen sijaan, että vain kipristät niitä koukkuun. Jos liike tuottaa vaikeuksia, on kyse jalkaterän lihaksiston yhteen liimaantuneisuudesta tai jalan motoriikan heikkoudesta.

Tuki ennaltaehkäisyn keinona

Kantapääkipujen ilmaantuessa uudenlaisen tai lisääntyneen rasituksen jälkeen, olisi hyvä antaa jalan sopeutua kuormitukseen aloitettua rauhallisemmassa tahdissa. Teippaukset ja erilaiset apuvälineet auttavat keventämään kuormitusta ja antavat jalalle paremman mahdollisuuden sopeutua uuteen rasitustasoon.

Jos jalassa on rakenteellisia poikkeamia, olkoon sitten synnynnäisiä tai hankittuja, voidaan niiden vaikusta erilaisten oireiden syntymiseen estää yksilöllisesti suunnitelluilla apuvälineillä, kuten tukipohjallisilla.

Paljon kantapään iskutusta aiheuttavassa liikunnassa tulee huomioida iskunvaimennus jalkineilla tai geelipehmikkeillä. Tämä tulisi huomioida erityisesti, jos siirrytään harjoittelemaan aikaisempaa kovemmilla alustoilla.

Ärtyessään kantapään toipuminen paljon painoa kantavana rakenteena vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Kantapääoireissa koko liikeketjun hallinta päästä varpaisiin pitää huomioida.

Kantapään kipujen tutkiminen

Kantapään kivun syyn etsintä aloitetaan tutkimalla kävelyä paljain jaloin. Esiintyykö ontumista? Jakautuuko kuormitus tasaisesti? Rullaako askel luontevasti? Samalla tutkitaan myös nilkan ja jalkaterän ryhti sekä huomioidaan mahdolliset kovettumat, haavaumat, turvotukset ja lihastoiminnan epätasapainot.

Tutkimuksessa huomioidaan myös jalkaterän nivelten liikelaajuudet ja nivelsiteiden mahdollinen myötääminen.

Mahdollisia diagnooseja

Ennen lääkärin vastaanotolle hakeutumista kannattaa muistella, onko kipeä jalka joutunut onnettomuuteen?

Kivun syynä voi olla myös kasvanut rasitus tai väärä asento. Kantaluu on toiseksi yleisin paikka jalkaterän rasitusmurtumille. Nivelreuma ja muut tulehdukselliset nivelsairaudet voivat aiheuttaa jänneongelmia ja jänteiden kiinnityskohtien kiputiloja.

Plantaarifaskiitti, kantakalvon tulehdus

Plantaarifaskiitti eli jalkapohjan jännekalvon rasitus- tai rappeumatila on yleinen ja hieman romukoppamainen diagnoosi kaikelle kantapään alueella tuntuvalle kivulle. Plantaarifaskian kanssa samalle alueelle kantaluun etuosassa kiinnittyvät jalkapohjan vahvat lihakset, joiden kireys, heikkous tai ylikuormitus altistavat alueen kipuilulle.

Severin tauti

Kasvuikäisillä Severin tautina tunnettu kantaluun jänteiden kiinnityspisteiden kiputila on yleinen kantapäävaiva. Lihasten ja jänteiden kiinnittymiskohtien eläessä vielä kasvuvaihetta ovat lihakset ja jänteet suhteessa luutumisaluetta vahvempia. Tämä epäsuhta aiheuttaa rasituksessa kasvualueelle kipua sekä kosketusarkuutta.

Vaivasta kärsivillä kantapäätä särkee rasituksen jälkeen. Myös kantaluun takaosassa voi olla kosketusarkuutta.

Kipuun auttavat lepo, fysioterapia sekä asianmukaisesti vaimennetut jalkineet. Lisäksi on hyvä tarkistaa mahdolliset jalan virheasennot.

Kantapään kuvantaminen

Jalkaterästä seisten otettu röntgentutkimus on perustutkimus, joka kannattaa ottaa, kun kantapään alueen kipu on pitkittynyttä tai erityisen voimakasta. Itse diagnoosi ei selviä aina röntgenkuvasta, mutta se voi paljastaa jalkaterän rakenteeseen liittyviä kivulle altistavia tekijöitä.

Ultraäänitutkimukset eivät yleensä tarjoa tarpeellista tietoa kantapään kipujen selvittelyyn. Sen sijaan magneettikuvaus on jo lähes perustutkimus kantapääkivun syitä etsittäessä.