Mielen huoli -linja

Pihlajalinnan mielen hyvinvoinnin palveluihin hakeudutaan keskitetysti Mielen huoli -linjan kautta. Mielen huoli -linjan kautta saat ensivaiheen apua huoleesi ja sinut ohjataan oikea-aikaisesti tarvitsemasi avun piiriin. Mielen huoli -linjassa saat mielenterveysasioihin kohdennettua, ammattilaisen antamaa apua nopeasti.

Mielen huoli -linjaan voi olla yhteydessä pienissä ja suurissa mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi ahdistus, mielialaongelmat, masennus, uupumus, stressi, unettomuus, jaksamisen ongelmat, yhtäkkiset elämänmuutokset sekä muut toiminta- tai työkykyä uhkaavat tilanteet.

Mielen huoli -linjan yhteydenottoihin vastaavat Mielen huoli -hoitajat, jotka ovat lyhytterapia koulutuksen saaneita sairaanhoitajia. Hoitaja arvioi tilanteesi ja pääset nopeasti oikean Pihlajalinnan mielen hyvinvoinnin palvelun piiriin joko etäpalveluun tai lähimpään toimipisteeseen. Mielen huoli -hoitaja suunnittelee juuri sinun tarpeeseesi sopivan hoitopolun.

Miten otan yhteyttä Mielen huoli -linjaan?

Voit ottaa Mielen huoli -linjaan yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • Varaa aika 20 minuutin mittaiselle kartoituskäynnille verkkoajanvarauksesta (hinta 14,90 €)
  • Soita numeroon 010 312 023 (hinta 8,4 snt/min)

Mielen huoli -linja on avoinna puhelimitse arkisin klo 7–18. Linja toimii ilman ajanvarausta.

Mitä tapahtuu, kun otat yhteyttä Mielen huoli -linjaan?

Ensimmäisen yhteydenoton aikana tilanteesi kartoitetaan. Kartoituksessa pohdit tilannettasi yhdessä Mielen huoli -hoitajan kanssa sekä keskustelet toimenpiteistä, joilla tilanteesi voisi parhaiten ratketa.

Kartoituksen jälkeen hoitaja ohjaa sinut tilanteeseesi parhaiten soveltuvan (mielen hyvinvoinnin) palvelun piiriin. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi jatkokäynti Mielen huoli -hoitajan vastaanotolla, lyhytterapia, univalmennus, psykologin vastaanotto tai lääkärin vastaanotto. Alla olevasta kaaviosta näet, miten voit edetä palveluissamme ensimmäisen yhteydenoton jälkeen.

mielenhuoli kaavio

Työterveysasiakkaat

Pihlajalinnan työterveysasiakkaat hakeutuvat mielen hyvinvoinnin palveluihin Mielen huoli -linjan kautta.

Työterveysasiakkaat voivat myös aloittaa keskustelun Mielen huoli -hoitajan kanssa suoraan ilman kartoituskäyntiä puhelimitse tai Pihlajalinna Terveyssovelluksen chatissa. Pihlajalinnan työterveyden asiakasyritys saa palvelun käyttöönsä ottamalla yhteyttä omaan työterveystiimiin tai asiakkuuspäällikköön. Pihlajalinnan työterveysasiakkaat saavat ohjeet palvelun käytöstä työterveyshoitajalta.

Lue myös