Pihlajalinnan mielen hyvinvoinnin palveluihin hakeudutaan keskitetysti Mielen huoli -linjan kautta. Mielen huoli -linjan kautta saat ensivaiheen apua huoleesi ja sinut ohjataan oikea-aikaisesti tarvitsemasi avun piiriin. Mielen huoli -linjassa saat mielenterveysasioihin kohdennettua, ammattilaisen antamaa apua nopeasti.
Mielen huoli -linjaan voi olla yhteydessä pienissä ja suurissa mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi ahdistus, mielialaongelmat, masennus, uupumus, stressi, unettomuus, jaksamisen ongelmat, yhtäkkiset elämänmuutokset sekä muut toiminta- tai työkykyä uhkaavat tilanteet.
Mielen huoli -linjan yhteydenottoihin vastaavat Mielen huoli -hoitajat, jotka ovat lyhytterapia koulutuksen saaneita sairaanhoitajia. Hoitaja arvioi tilanteesi ja pääset nopeasti oikean Pihlajalinnan mielen hyvinvoinnin palvelun piiriin joko etäpalveluun tai lähimpään toimipisteeseen. Mielen huoli -hoitaja suunnittelee juuri sinun tarpeeseesi sopivan hoitopolun.
Voit ottaa Mielen huoli -linjaan yhteyttä seuraavilla tavoilla:
Mielen huoli -linja on avoinna puhelimitse arkisin klo 7–18. Linja toimii ilman ajanvarausta.
Ensimmäisen yhteydenoton aikana tilanteesi kartoitetaan. Kartoituksessa pohdit tilannettasi yhdessä Mielen huoli -hoitajan kanssa sekä keskustelet toimenpiteistä, joilla tilanteesi voisi parhaiten ratketa.
Kartoituksen jälkeen hoitaja ohjaa sinut tilanteeseesi parhaiten soveltuvan (mielen hyvinvoinnin) palvelun piiriin. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi jatkokäynti Mielen huoli -hoitajan vastaanotolla, lyhytterapia, univalmennus, psykologin vastaanotto tai lääkärin vastaanotto. Alla olevasta kaaviosta näet, miten voit edetä palveluissamme ensimmäisen yhteydenoton jälkeen.
Pihlajalinnan työterveysasiakkaat hakeutuvat mielen hyvinvoinnin palveluihin Mielen huoli -linjan kautta.
Työterveysasiakkaat voivat myös aloittaa keskustelun Mielen huoli -hoitajan kanssa suoraan ilman kartoituskäyntiä puhelimitse tai Pihlajalinna Terveyssovelluksen chatissa. Pihlajalinnan työterveyden asiakasyritys saa palvelun käyttöönsä ottamalla yhteyttä omaan työterveystiimiin tai asiakkuuspäällikköön. Pihlajalinnan työterveysasiakkaat saavat ohjeet palvelun käytöstä työterveyshoitajalta.