Servicehelheten Super

Super är Pihlajalinna Företagshälsovårds mest omfattande paket med förebyggande tjänster, specialsjukvård och experttjänster för hela arbetsgemenskapen.

Super i korthet

Super är Pihlajalinnas mest omfattande servicehelhet för företagshälsovård. Helheten omfattar förebyggande företagshälsovårdstjänster, sjukvård på grund- och specialnivå samt stöd till fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Servicehelheten omfattar bland annat ett eget företagshälsovårdsteam, företagsläkarens och företagshälsovårdarens mottagningar, specialistkonsultationer, längre terapivägar och behandlande fysioterapi. Super innehåller också omfattande laboratorieundersökningar, bilddiagnostiska tjänster såsom magnet- och ultraljudsundersökningar samt endoskopiska undersökningar.  Tjänsterna i servicehelheten Super ingår i en prestationsbaserad helhet i enlighet med företagets behov. Super erbjuder en effektiv, tydlig och lätthanterad lösning till stöd för personalens arbetsförmåga och välbefinnande. 

Full företagshälsa med ett avtal

Alla viktiga tjänster på individ- och arbetsgemenskapsnivå ingår i helheten. 

Stöd även i krävande situationer

Innehåller sjukvård på specialnivå och mer omfattande undersökningstjänster  

Stöd till ledningen av arbetsförmåga i beslutsfattandet i vardagen

Työterveysportaali (portalen för företagshälsovård, på finska) och ett eget företagshälsovårdsteam stödjer HR och chefer i uppföljningen av arbetsförmågerisker. 

Ett brett sakkunnignätverk

Det multiprofessionella teamet består av sakkunniga inom företagshälsa, rehabilitering och psykiskt välbefinnande.  

Effektiv företagshälsa i vardagen

Hjälper till att minska sjukfrånvaro och hålla personalomsättningen låg. 

Kunskapsbaserad ledning i vardagen

Aktuell rapportering, uppföljning av arbetsförmågerisker och mätbar effektivitet stödjer beslutsfattandet.  

Hurdana företag passar Super för?

Super passar företag och organisationer som ser företagshälsan som en strategisk investering, inte enbart som en lagstadgad skyldighet. Servicehelheten har utvecklats i synnerhet för medelstora och stora företag som vill utveckla stödet till arbetsförmåga långsiktigt och förebygga sjukfrånvaro på olika sätt.  Super passar till exempel för sakkunnigorganisationer, team som arbetar enligt hybridmodellen, företag med hög arbetsbelastning samt för branscher där psykisk press eller arbetsgemenskapens funktionalitet är centrala arbetsförmågerisker.  Super hjälper organisationer att ta bättre kontroll över ledningen av arbetsförmåga på individ-, team- och chefsnivån. Super passar särskilt bra för organisationer som vill ha en strategisk och aktiv företagshälsovårdspartner och har som mål att förbättra personalens arbetsförmåga, stärka personalupplevelsen och påverka personalens välbefinnande positivt. 

Vad innehåller servicehelheten Super?

Super innehåller allt som behövs för en omfattande företagshälsovårdshelhet:

  • lagstadgade, förebyggande företagshälsovårdstjänster

  • sjukvårdslösningar på allmänläkar- och specialistnivå

  • samt tjänster för fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Helheten innefattar ett eget företagshälsovårdsteam, omfattande laboratorieundersökningar och bilddiagnostiska undersökningar såsom magnet- och ultraljudsundersökningar, endoskopiska undersökningar samt åtgärder på allmänläkarnivå.  Servicehelheten Super omfattar kortterapi, Mielen huoli -linjen, kortpsykoterapi och behandlande fysioterapi. De anställda har tillgång till omfattande, vid behov förlängt stöd för sin arbetsförmåga. 

Servicehelheten kan kompletteras i enlighet med företagets behov med tilläggstjänster på individ- och arbetsgemenskapsnivå, till exempel medling och digitala lösningar för välbefinnandet.  Om du önskar en lättare men mångsidig företagshälsovårdslösning, bekanta dig med servicehelheten Suosikki

Lagen om företagshälsovård fastställer och styr företagshälsovårdens verksamhet och samarbetet med företaget. Arbetsgivaren ska ordna en lagstadgad företagshälsovård, det vill säga en förebyggande företagshälsovård som stöder arbetsförmågan för alla sina anställda.


Pihlajalinnas lagstadgade förebyggande avtal om företagshälsovård uppfyller alla rättsliga skyldigheter som arbetsgivaren ska uppfylla. På Pihlajalinna betjänas företaget alltid av ett eget företagshälsoteam som känner företaget och dess personal. Den lagstadgade företagshälsovården omfattar till exempel:

  • arbetsplatsutredning och verksamhetsplan

  • hälsokontroll

  • stöd för arbetsförmågan i olika skeden av karriären

  • bedömning av arbetsförmågan

  • rådgivning och handledning

  • utlåtanden om arbetsförmågan

Det lagstadgade, förebyggande innehållet definieras alltid tillsammans i enlighet med arbetsplatsens behov.

Mottagningar

  • Företagsläkaren. Företagsläkarens uppgift är att vara medicinsk expert i företagshälsovårdsteamet. Företagsläkaren bedömer de anställdas hälsotillstånd och arbetsförmåga i förhållande till arbetets krav.

  • Företagshälsovårdaren. Företagshälsovårdarens uppgift att stödja de anställda i förebyggandet av sjukdomar och besvär samt främjandet av välbefinnandet och den fysiska, psykiska och sociala hälsan.

  • Företagsfysioterapeuten. Företagsfysioterapeuten koncentrerar sig på främjandet av den fysiska arbetsförmågan och därigenom på förebyggandet av arbetsrelaterade sjukdomar.

  • Företagspsykologen. Företagspsykologen är expert på arbetets psykosociala belastnings- och resursfaktorer. Företagspsykologens roll i företagshälsovårdsteamet fokuserar förutom på individens arbets- eller funktionsförmåga även på stöd för arbetsgemenskapens funktionalitet.

  • Arbetsförmågecoach (specialist inom sociala ärenden, yrkesinriktad rehabilitering). Det lönar sig att vända sig till arbetsförmågecoachen i frågor som gäller förändringar och övergångsskeden i karriären. Coachen kan hjälper de anställda och reflekterar tillsammans med dem kring riktningen av den framtida karriären och förutsättningarna för att fortsätta i arbetslivet.

Dessutom omfattar servicehelheten Super

  • Allmänläkarens mottagning. Allmänläkaren behandlas de vanligaste sjukdomarna såsom luftvägsinfektioner, problem med stöd- och rörelseorganen och andra hälsoproblem som påverkar arbetsförmågan. Allmänläkaren främjar snabb tillgång till vård och hjälper patienten att återfå sin arbetsförmåga.

  • Sjuksköterskans mottagning. Sjuksköterskan är en del av företagshälsovårdens vårdkedja och hjälper till exempel med sårvård, uppföljning av blodtryck och bedömning av vårdbehov. Vid behov hänvisar sjuksköterskan patienten vidare till företagshälsovårdsteamets sakkunniga.

  • Extra individuella besök på företagspsykologens mottagning (besöken 4 och 5).

  • Medicinska specialistkonsultationer 1–2 gånger/ärende enligt företagsläkarens bedömning av behov Specialisten erbjuder djupare expertis i situationer som kräver mer noggrann diagnostik eller mer krävande vård. Med remiss från företagsläkaren kan den anställda komma till exempel till specialister inom internmedicin, ortopedi eller psykiatri.

  • Behandlande fysioterapi 1–3 gånger/ärende, enligt bedömning av behov. Fysioterapeuten erbjuder individuell fysioterapi för behandling av symtom och besvär som påverkar arbetsförmågan negativt, till exempel besvär med stöd- och rörelseorganen. Behandlingen stödjer den anställdas funktionsförmåga och förkortar tiden att återfå arbetsförmågan.

  • Mielen huoli -sköterskan. Mielen huoli -sköterskan erbjuder samtals- och kortterapi. Sköterskan är en del av Mielen Pihlajalinna -team och hänvisar patienten också till fortsatt behandling av psykologen eller läkaren vid behov.

  • Dessutom andra sakkunnigtjänster inom företagshälsa vid behov.

Övriga tjänster

  • Mielen huoli -linjen 1–3 gånger/ärende

  • Kortterapi 1–10 gånger/ärende (inkluderar också terapi mot sömnlöshet 1–6 gånger/ärende, grupp eller individ)

  • Vaccinationer som ingår i det nationella vaccinationsprogrammet och vaccinationer som hör till resor på fritiden

  • Körkortsutlåtanden som inte är relaterade till arbetet

  • Ortopediska lätta stöd och hålfotsinlägg

  • Omfattande laboratorieundersökningar

  • Klinisk fysiologi: undersökningar på allmänläkarnivå

  • Avbildning:

    • Nativröntgen (även mammografi och mätning av bentäthet)

    • Ultraljudsundersökningar (även biopsier, ledda injektioner och punktioner)

    • Magnetundersökningar

  • Åtgärder: Omfattande åtgärder på allmänläkarnivå

  • Endoskopiska undersökningar (genom naturliga kroppsöppningar, till exempel gastroskopi, koloskopi).

Individuella tjänster

  • Sjukskötarservice*. Bedömning av vårdbehovet och chatt med sjuksköterskan (HoitajaChat + digital bedömning av vårdbehovet).

  • Säsongsvacciner*. Influensavacciner.

  • Övriga vacciner*. Pneumokock-, HPV-, vattkopps-, Hib- och bältrosvacciner. Specialistmottagningar utan remiss*. Ej FPA-ersättning, specialbranscher kan undantas.

  • Kompletterande tjänster för behandling av problem med stöd- och rörelseorganen*. Osteopat, naprapat, kiropraktiker, massage, akupunktur, fotbehandlingar.

  • Specialiserad psykisk vård*. Kortpsykoterapi (1–20 gånger), rusmedelsterapeut, neuropsykologens undersökningar, psykiatri.

  • Inledning av behandling av sömnapné*. Sakkunnigläkare, sömnsköterska, CPAP.

  • Ögonsjukdomar*. Ögonsjukdomsundersökningar, ingrepp på ögonlock och övriga ögoningrepp, läkarbesök med remiss från en optiker.

*= Ej FPA-ersättning

Arbetsgemenskapstjänster

  • Työkyvyn tuki -applikationen

  • Firstbeat Life

  • Arbetsledning

  • Medling inom arbetsgemenskapen

  • Digitala hälsotjänster

  • Forever Online

  • Individuell webbutbildning för ergonomi i terminalarbetet

Läs mer om tilläggstjänsterna

Du kan bygga servicehelheten för er företagshälsovård delvis även på försäkringslösningen. Försäkringslösningarna medger kontroll och förutsebarhet vad gäller kostnaderna för företagshälsovården och innefattar vid behov omfattande sjukvårdstjänster. Om du är intresserad av försäkringslösningar, kontakta oss på [email protected].

Varför välja servicehelheten Super?

Förebyggande, vård och utveckling i en och samma helhet

Super är den mest omfattande av Pihlajalinnas företagshälsovårdstjänster. Super kombinerar snabb tillgång till vård, sakkunnigstöd och främjande av arbetsgemenskapens välbefinnande.  

Företaget får det bredaste urvalet av Pihlajalinnas sakkunniga till sitt förfogande

Med Super kan man reagera i rätt tid på problem som påverkar arbetsförmågan och arbetsgemenskapens funktionalitet.  

Företagshälsovårdssamarbetet med Pihlajalinna är systematiskt, mätbart och aktivt

Super ger digitala verktyg till stöd för ledningen av arbetsförmåga, möjliggör regelbunden uppföljning samt sakkunnigstöd för HR och ledningen.

I stället för att reagera på behoven hjälper servicehelheten att bygga hållbar arbetsförmåga i hela organisationen. 

Våra kunder berättar

Venehalli, jossa kaksi keskeneräistä isoa purjevenettä ja työntekijä.

Pihlajalinna hjälper Nautor Swan utföra konsekvent chefsarbete.

Nautor Swan
Kaksi hymyilevää naista sisätiloissa, taustalla porraskäytävä.

Pihlajalinnas utsedda företagshälsovårdsteam har satt sig noggrant in i de faktorer som belastar personalen och skapat en tydlig verksamhetsmodell för lösningar för problemsituationer.

Pargas stad
Suomen jääkiekkomaajoukkueen pelaajat juhlivat maalia sinisissä pelipaidoissaan jäällä.

Vår personal har varit nöjd med företagshälsovårdstjänsterna på Pihlajalinna. Vi har fått en bra och flexibel företagshälsovård, vilket vi även önskade oss.

Finlands Ishockeyförbund rf

Begär en offert på företagshälsovårdstjänster

Vår kundorienterade verksamhetsmodell som grundar sig på behoven åstadkommer hälsa och arbetsförmåga kostnadseffektivt. En högklassig och förebyggande företagshälsovård baserar sig på en ingående kännedom om arbetsplatsen.

Kontakta oss så skickar vi dig en skräddarsydd offert.

Kontakta oss: [email protected]