
Pihlajalinnas kvalitetspolicy och kvalitetsstyrningssystem stödjer Pihlajalinna-koncernens strategi. En gemensam kvalitetspolicy iakttas inom hela Pihlajalinna-koncernen.
De social- och hälsovårdstjänster som Pihlajalinna tillhandahåller baseras, i enlighet med dess strategi, på att skapa värde för kunderna med evidensbaserade metoder. Pihlajalinna leder och förbättrar kvaliteten, effektiviteten samt kund- och patientsäkerheten i sin verksamhet och sina tjänster genom att använda interna och externa förfaranden, såsom standardbaserad kvalitetsledning, egenkontroll och kundfeedback. Pihlajalinna säkerställer att det finns tillräckliga resurser och lämpliga system för ledning, utvärdering och utveckling av kvalitet och effektivitet. Modellen för kontinuerlig förbättring säkerställer lärandet från framgångar och avvikelser. Utvecklingsåtgärder beskrivs i offentliga egenkontrollrapporter. Kompetenta och välmående yrkespersoner säkerställer att Pihlajalinnas kvalitetsmål uppnås. Varje yrkesperson leder kvaliteten på sitt eget arbete. Ledningen och chefer som är engagerade i kvalitet säkerställer effektiva, ansvarsfulla och smidiga verksamhetsmodeller och processer. Pihlajalinnas kvalitetsmål och deras indikatorer beskrivs i koncernens kvalitetsprogram för åren 2026–2027.
Pihlajalinnas kvalitetshanteringssystem och miljösystem följs i all verksamhet i organisationen.

Kvalitetscertifikatet omfattar verksamheten vid läkarcentralerna, Ikipihlaja boendeservice för seniorer, Kolmostien Terveys vårdavdelning, Mäntänvuoren Terveys vårdavdelning och Bottenhavnes Hälsa rehabiliteringsavdelning.

Kvalitetscertifikatet omfattar Pihlajalinnas privata hälsotjänster, med andra ord företagshälsovården och läkarcentralerna samt sjukhusen.
Pihlajalinnas alla enheter som producerar privata hälsovårdstjänster har tillståndsmyndighetens tillstånd att tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster (Lag om privat hälso- och sjukvård (152/1990) 4 §).