30.3.2021 Pihlajalinnan Mielen huoli -palvelu aukeaa toukokuussa

Työ on monessa organisaatiossa muuttunut henkisesti entistä haastavammaksi. Lisäksi koronan myötä moni kaipaa aiempaa enemmän tukea ja kuuntelua. Pihlajalinnan Mielen huoli -palvelu on työnantajalle edullinen tapa tarjota nopeaa, laadukasta matalan kynnyksen apua työntekijöille jaksamisen ongelmiin, ahdistuneisuuteen, mielialaongelmiin ja muihin työkykyä mahdollisesti uhkaaviin tilanteisiin.

Mielenterveysongelmat ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloille, ja niiden aiheuttamat kustannukset ovat mittavia. Mielenterveyssyistä johtuvat työkyvyttömyyseläkkeet ovat jatkuvasti nousussa. Sairauspoissaoloista koituu myös epäsuoria kustannuksia muun muassa menetetyn työpanoksen ja tuottavuuden laskun vuoksi. Yleisenä ongelmana on viive ammattiavun saamisessa, jolloin pienestä huolesta saattaa kasvaa pitkittynyt, työkykyä pysyvästikin uhkaava laaja ongelmavyyhti.

Pihlajalinnan toukokuussa avattava Mielen huoli palvelu -palvelu pyrkii nopeaan reagointiin, eli työntekijä saa ammattiapua heti alkuvaiheessa ennen kuin tilanne pahenee tai kroonistuu. Palvelu tuo tukea myös esimiestyöhön tarjoamalla konkreettisen työkykyä tukevan palvelun, johon työntekijän voi tarvittaessa ohjata.

Miten palvelua käytetään?

Työntekijä voi ottaa yhteyttä Mielen huoli -palveluun Pihlajalinna-terveyssovelluksen chatin kautta, puhelimitse tai videoyhteyden välityksellä. Mielen huoli -palvelussa vastaa psykiatrinen sairaanhoitaja, joka mielenterveyden asiantuntijana tarjoaa akuuttia keskusteluapua, myös pienemmissä huolenaiheissa. Tarvittaessa psykiatrinen sairaanhoitaja ottaa työntekijän lyhyeen seurantaan, joka voi sisältää korkeintaan 1–3 psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanottokäyntiä.

Mielen huoli -palvelu on käytettävissä työntekijälle helposti ja yksityisyyttä kunnioittaen etänä – vastaanotolle voi tulla älypuhelimen tai tietokoneen avulla. Valittavana on chat-, puhelin- ja videoyhteys, sen mukaan, mikä tuntuu työntekijästä luontevimmalta. Palvelu toimii arkisin klo 8–16.

Kun huoli liittyy työhön tai työntekijä tarvitsee laajempia tukitoimia, Mielen huoli -palvelun hoitaja ohjaa työntekijän oman työterveystiimin hoitoon ja pystyy valmistelemaan tulevan vastaanoton esimerkiksi ohjaamalla työntekijää täyttämään tarvittavia kyselyitä etukäteen ja kirjaamalla esitiedot potilaskertomusjärjestelmään. Näin jatkohoito on sujuvaa ja tuleva vastaanottoaika voidaan käyttää parhaiten hyödyksi.

Asiakasyritys saa jatkossa tiedot sekä Mielen huoli -palvelun käytöstä että mielenterveydellisistä syistä johtuvista sairauspoissaoloista Pihlajalinnan työterveysportaalista ilman lisäkustannuksia. Pihlajalinna voi lisäksi tarvittaessa räätälöidä yritykselle laajempia mielenterveyden tukipalveluja ja järjestää myös ryhmämuotoisia terapia- ja valmennusryhmiä työterveyshuollon asiakkaille.

Mielen huoli -palvelun hinnoittelu on tuntiperusteinen, alkaen 23,10 euroa (15 min), eikä siitä saa Kela-korvausta.

Mikäli haluatte palvelun käyttöön organisaatiossanne, olkaa yhteydessä omaan nimettyyn työterveystiimiinne tai asiakkuuspäällikköön.