Hoitaja katsoo empaattisesti potilaaseen työpöydän ääressä.

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Vastuullinen työnantaja

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta. Henkilöstön hyvinvointi ja turvallisuus ovat tärkeä osa kaikkea Pihlajalinnan toimintaa. Konserni panostaa jatkuvasti henkilöstö- ja ammatinharjoittajakokemuksen parantamiseen. Tämä vahvistaa kykyä tarjota laadukkaita palveluita ja toimia vastuullisena työnantajana.

Tällä sivulla

Työhyvinvointi ja -turvallisuus

Henkilöstön kuuntelu

Pihlajalinna kuuntelee henkilöstöään säännöllisesti henkilöstökyselyiden kautta. Kyselyt ovat tärkeä työkalu työyhteisön tilan ja toimintatapojen arvioinnissa.

Kyselyn tuloksia hyödynnetään niin konsernitasoisessa kuin tiimikohtaisessa päätöksenteossa ja kehittämisessä.

Henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen

Työntekijöiden hyvinvoinnin edistämisen tavoitteena on hyvinvoiva työntekijä, toimiva työyhteisö ja työstä johtuvien sairauksien tehokas ennaltaehkäisy.

Pihlajalinnassa tarkastellaan säännöllisesti työterveyssopimuksen sisältöä, jotta se tukee henkilöstön työkykyisyyttä parhaalla mahdollisella tavalla.

Hyvinvoinnin johtaminen

Pihlajalinnassa ihmisten hyvinvoinnin johtaminen huomioidaan osana kaikkea johtamista.

Pihlajalinnan työterveyshuolto perustuu ennaltaehkäisevään toimintaan sekä aktiivisen välittämisen malliin, jossa esihenkilöitä koulutetaan ottamaan työntekijän työkyky puheeksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Työsuojeluriskien hallinta

Työsuojeluriskien hallinnalla tunnistetaan työn vaarat, riskit ja haittavaikutukset sekä pyritään suunnitelmallisesti poistamaan tai pienentämään niitä.

Työympäristöjen riskit arvioidaan Pihlajalinnan yksiköissä vähintään kerran vuodessa ja aina merkittävien muutosten yhteydessä.

Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus

Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus edistävät psykologisesti turvallisen ja toimivan työyhteisön rakentumista. Ne vahvistavat henkilöstön hyvinvointia, tukevat kestävää liiketoimintaa ja parantavat asiakaskokemusta.

Pihlajalinnassa keskitytään psykologisesti turvallisen ja inhimillisen työarjen ja kulttuurin vahvistamiseen. Pihlajalinnan henkilöstön kokemuksia monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumisesta seurataan säännöllisesti. Tuloksia hyödynnetään Pihlajalinnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivittämisessä sekä DEI-toimintaohjelman suunnittelussa.

Pihlajalinna panostaa henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Henkilöstön osaamista tuetaan kohdennetuilla koulutuksilla. Kaikilla pihlajalinnalaisilla on mahdollisuus hyödyntää Pihlajalinnan Akatemian ja yritysvastuuverkosto FIBS:n monipuolista koulutustarjontaa.

Pihlajalinna on allekirjoittanut kansallisen Monimuotoisuussitoumuksen, jonka myötä Pihlajalinna on sitoutunut vapaaehtoisesti edistämään työyhteisön monimuotoisuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Osaavat ammattilaiset

Ammatillisen osaamisen vahvistaminen

Pihlajalinna tarjoaa henkilöstölleen ammatillisen osaamisen vahvistamisen lisäksi monipuolista, kohdennettua koulututusta muun muassa monimuotoisuudesta, muutoksessa elämisestä ja modernista työstä. Tämän lisäksi esihenkilöille tarjotaan teemakoulutuksia muun muassa työkykyjohtamiseen, muutosjohtamiseen, palautteen antamiseen ja työsuhdeosaamiseen liittyen.

Tavoitteena on, että jokaisella pihlajalinnalaisella on tarvittava osaaminen tavoitteiden saavuttamiseen ja mahdollisuus oman ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Millainen on unelmien työpaikka hyvinvointi- ja terveyspalveluissa?

Meille Pihlajalinnassa se tarkoittaa paikkaa, jossa ihminen tulee ensin; paikkaa, johon on mukava tulla oli sitten asiakas tai henkilökuntaa. Muutama pihlajalinnalainen onkin sanonut, että olemme työpaikkana kokoamme pienemmän tuntuinen - ihmisen kokoinen. Meillä hallinnolliset rakenteet eivät tule asiakastyön ja työyhteisön esteeksi, vaan tukevat niitä joustavasti. Tästä joustavuudesta haluamme pitää kiinni, vaikka toki suuri toimija olemmekin.

Vastuullisuus Pihlajalinnassa

Hoitaja katsoo empaattisesti potilaaseen työpöydän ääressä.

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Nainen istuu syksyisessä aurinkoisessa maisemassa punainen pipo päässä pidellen teekuppia kädessä.

Kestävää liiketoimintaa

Kestävää liiketoimintaa on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Kuvassa punahiuksinen hymyilevä asiakas keskustelee terveydenhuollon työntekijän kanssa vastaanottotiskillä modernissa ja lämpimässä ympäristössä.

Vaikuttavaa terveyttä

Vaikuttavaa terveyttä on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Vastuullisuuden perusta

Pihlajalinnan vastuullisuustyö rakentuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kansainvälisten sitoumusten, liiketoimintastrategian sekä yrityksen arvojen ympärille.