Kuvassa punahiuksinen hymyilevä asiakas keskustelee terveydenhuollon työntekijän kanssa vastaanottotiskillä modernissa ja lämpimässä ympäristössä.

Vaikuttavaa terveyttä

Vaikuttavaa terveyttä on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Vaikuttavaa terveyttä

Vaikuttavaa terveyttä on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta. Tämä tarkoittaa vaikuttavia terveyspalveluita kaikkien saatavilla, hyvinvoinnin vahvistamista sekä potilasturvallisuudesta huolehtimista. Lääketieteellinen laatu ja vaikuttavuus ovat Pihlajalinnan tärkeimpiä prioriteetteja.

Tällä sivulla

Vaikuttavat terveyspalvelut

Vaikuttava hoitopolku

Pihlajalinna keskittyy strategiansa mukaisesti asiakaslähtöisten ja tuloksellisten hoitopolkujen uudistamiseen. Innovoimme ennakkoluulottomasti vaikuttavuusperusteisia palveluita, jotka perustuvat tarvepohjaiseen hoitoon ja hillitsevät näin kokonaiskustannusten kasvua. Pihlajalinnan leikkaustoiminnan tavoitteena on nopea ja laadukas hoitopolku, jota Pihlajalinnassa kehitetään jatkuvasti. Toiminnassa pyritään asiakkaan mahdollisimman nopeaan kuntoutumiseen ja työkyvyn palautumiseen tapaturman tai leikkauksen jälkeen. Hoitoon pääsy tavoiteajassa on tärkeä leikkaustoiminnan ja tapaturmavakuutusasiakkaiden hoitopolun vaikuttavuuden indikaattori.

Asiakaskokemus


Pihlajalinna mittaa asiakaskokemusta muun muassa nettosuositteluindeksillä (Net Promoter Score, NPS).

Asiakaskokemusmittauksista saatuja tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen johtamismallin mukaisesti koko konsernin kehitystoiminnassa. Pihlajalinnan johto seuraa palautteiden kokonaisuutta kuukausi- ja kvartaaliraporttien välityksellä ja vastaa kehittämistoimenpiteistä.

Lisäksi kuluttajia ja loppukäyttäjiä kuullaan säännöllisesti ja saadun palautteen ja kehitysehdotusten perusteella Pihlajalinna kehittää toimintaansa sekä asettaa tavoitteita ja prosesseja näiden edistymisen seuraamiseksi.

Hyvinvoinnin vahvistaminen

Ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa

Pihlajalinna panostaa palveluihin, joilla voidaan vähentää pitkiä sairauspoissaoloja, pysyvää työkyvyttömyyttä, inhimillistä kärsimystä sekä vähentää työnantajan ja yhteiskunnan kuluja. Sairauksien ennaltaehkäisy on yhteiskunnallisesti kaikkien etu ja säästää kustannuksia pitkällä aikavälillä.

Ennaltaehkäisevän toiminnan painottaminen on keskeinen tavoite erityisesti työterveyshuollossa. Ennaltaehkäisevän hoidon osuutta KL1 (TTH) seurataan ammattiryhmäkohtaisesti.

Pihlajalinna jatkaa hyvien käytänteiden ylläpitämistä ja seuraa kehitystarpeita aktiivisesti. 

Potilasturvallisuus

Henkilökunnan ammattitaito on potilasturvallisuuden perusta. Työntekijöiden ammattipätevyys varmistetaan rekrytoinnin yhteydessä, ja kaikki uudet työntekijät perehdytetään tehtäviinsä perehdyttämisohjelman mukaisesti. Kehitämme henkilöstön ammatillista osaamista aktiivisesti.

Potilasturvallisuuden tavoitteena on, että hoito tai hoitoympäristö eivät aiheuta potilaalle hoitoon kuulumatonta vaaraa tai haittaa.

Potilasturvallisuustyö perustuu riskienarviointiin, toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja turvallisuuden ylläpitämiseen. Potilasturvallisuuden toteutumista ja kehittymistä arvioidaan mittaamalla esimerkiksi poikkeamia, infektiolukuja, potilasvahinkoilmoituksia ja Potilasvakuutuskeskuksen ratkaisuja.

Pihlajalinna seuraa potilasvahinkoilmoitusten määrää ja Potilasvahinkokeskuksen ratkaisuja. Potilasturvallisuuden osalta Pihlajalinna seuraa leikkaustoiminnassa muun muassa leikkausalueen syvien hoitoon liittyvien infektioiden määrää. Toimenpiteiden toteutumista ja niiden tehokkuutta seurataan muun muassa asiakaspalautteen, asiakaskyselyiden, sisäisten ja ulkoisten auditointien sekä arviointien avulla. Lisäksi liiketoiminnan eri osa-alueilla on jatkuvaa kehitystoimintaa.
 Potilasturvallisuuden mittarit löytyvät Pihlajalinnan vuosiraportilta.

Vastuullisuus Pihlajalinnassa

Hoitaja katsoo empaattisesti potilaaseen työpöydän ääressä.

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Nainen istuu syksyisessä aurinkoisessa maisemassa punainen pipo päässä pidellen teekuppia kädessä.

Kestävää liiketoimintaa

Kestävää liiketoimintaa on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Kuvassa punahiuksinen hymyilevä asiakas keskustelee terveydenhuollon työntekijän kanssa vastaanottotiskillä modernissa ja lämpimässä ympäristössä.

Vaikuttavaa terveyttä

Vaikuttavaa terveyttä on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Vastuullisuuden perusta

Pihlajalinnan vastuullisuustyö rakentuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kansainvälisten sitoumusten, liiketoimintastrategian sekä yrityksen arvojen ympärille.