Lääkäriin chatin kautta ajasta ja paikasta riippumatta

"Havaintojemme mukaan lapsiperheet ja työikäiset ovat chatin suurimmat käyttäjäryhmämme. He kokevat chatin luontevaksi ja joustavaksi tavaksi olla meihin yhteyksissä. He arvostavat chatissa sen helppoutta, nopeutta, vaivattomuutta ja riippumattomuutta omasta sijainnista", kirjoittaa Pihlajalinnan etälääketieteen yksikön liiketoimintajohtaja Nina-Maria Tigerstedt.

Pihlajalinnan etäpalvelut ovat saanet lämpimän vastaanoton asiakkaidemme keskuudessa. Viime vuonna palvelujemme käyttö yleistyi räjähdysmäisesti – asiointimäärät kasvoivat edellisvuodesta jopa 55 prosentilla. Erityisesti chat-palvelut ovat löytäneet paikkansa asiakkaidemme keskuudessa. Chatin avulla asiantuntijaamme saa yhteyden muutamassa minuutissa, paikasta riippumatta.

Olemme kuunnelleet tarkalla korvalla asiakkaidemme toiveita palvelujemme tulevaisuudesta. Tästä syystä erityisesti etävastaanotot ovat olleet yksi tärkeimmistä kehittämisen alueistamme. Etenkin chatin suosio on yllättänyt meidät ja olemmekin pyrkineet laajentamaan tarjontaamme palvelun kysynnän tahdissa.

Havaintojemme mukaan lapsiperheet ja työikäiset ovat chatin suurimmat käyttäjäryhmämme. He kokevat chatin luontevaksi ja joustavaksi tavaksi olla meihin yhteyksissä. He arvostavat chatissa sen helppoutta, nopeutta, vaivattomuutta ja riippumattomuutta omasta sijainnista.

TOP 5 syytä chat-vastaanottoon

Yleisimmät chatin kautta tulleet yhteydenotot liittyvät pienten lasten kohdalla iho-oireisiin, flunssaan, silmätulehduksiin, allergiaoireisiin ja vatsavaivoihin. Pystymme oirekuvailun ja chatin kautta lähetettyjen kuvien perusteella arvioimaan, millaisesta hoidon tarpeesta on kyse. Valtaosa yhteydenotoista voidaan hoitaa kokonaan chat-palvelun kautta. Jos asia ei selviä kuvan ja oireiden perusteella, ohjaamme asiakkaan perinteiselle lääkärin vastaanotolle. Akuutteja, pikaista hoitoa tarvitsevia tapauksia ei chatin kautta ole tullut vastaan.

Nuorten ja aikuisten kohdalla yhteydenottojen lista on lähes samankaltainen. Myös reseptejä on kätevää uusia chatin kautta, kuten esimerkiksi jokavuotisia allergialääkkeitä. Tämän lisäksi mielenterveyteen liittyvät yhteydenotot ovat varsin yleisiä. Moni asiakkaamme kokee, että chatin kautta on helpompi ottaa ensikontakti sekä päästä alkuun oman tilanteensa selvittämisessä ja liikkeelle lähtemisessä.

Ilman ajanvarausta

Me Pihlajalinnassa uskomme, että chat on tullut terveydenhuoltoon jäädäkseen. Koronaepidemia kasvatti palvelun kysyntää nopeasti, mutta yksin se ei selitä suosiota. Palvelun helppous ja nopeus on yllättänyt niin asiakkaat kuin meidän henkilöstömme.

Myönteistä palautetta saanut ominaisuus chatissa on erityisesti riippumattomuus paikasta. Asiointi onnistuu myös ajasta riippumatta ja meneillään olevaan keskusteluun asiantuntijan kanssa voi palata joustavasti. Meiltä saa terveydenhuollon asiantuntijan kiinni 24/7. Vain osa erikoispalveluista, kuten lastenlääkärin chat-palvelu, on suljettu öisin.

Myös lääkäreille ja hoitajille palvelu on avannut uudenlaisia mahdollisuuksia työn tekemiseen. Se tuo vaihtelua työaikaan ja avaa mahdollisuuksia etätyöhön paikasta riippumatta.

Pihlajalinnan asiakkailta saadut palautteet puhuvat vahvasti etäpalvelujen monipuolistumisen puolesta. Kehitystyö tulee jatkumaan etenkin etätutkimuspalvelujen alueella. Haluamme viedä vahvasti tätä kehitystä eteenpäin ja tarjota asiakkaillemme edistyksellisiä palveluja nyt ja tulevaisuudessa.

Nina-Maria Tigerstedt
Liiketoimintajohtaja,
Pihlajalinnan etälääketieteen yksikkö

Nina-Marian ja muut Pihlajalinnan asiantuntijat löydät Pihlajalinnan asiantuntijahausta

Pihlajalinnan asiantuntijoiden aiemmat blogikirjoitukset

Lue myös