Mielen huoli -linja tarjoaa matalan kynnyksen tukea pienissä ja suurissa huolissa

Pihlajalinnan Mielen huoli -linja on matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu. Pelkkä huoli omasta tilanteesta riittää yhteydenoton syyksi.

Erään Pihlajalinnan asiakasyrityksen työntekijä Liisa joutui elämässään ikävään ja yllättävään kriisitilanteeseen ja päätyi ottamaan yhteyttä Mielen huoli -linjaan. Nyt hän kertoo kokemuksistaan Pihlajalinnan mielen hyvinvoinnin palveluissa.

Liisa kertoo, että hän on saanut Pihlajalinnan mielen hyvinvoinnin palveluista kokonaisvaltaista tukea ja apua tilanteeseensa. Yhdessä ammattilaisen kanssa on keskusteltu tilanteesta ja tehty erilaisia harjoituksia, joista Liisa on saanut konkreettisia työkaluja tilanteensa käsittelemiseen.

Liisan mukaan yhteyden ottaminen Mielen huoli -linjaan oli helppoa.

– Palvelua on helppo käyttää, ja koin, että yhteyttä pystyi ottamaan matalalla kynnyksellä. On myös hienoa, että yhteyttä voi ottaa Terveyssovelluksen chatissa, videoyhteydellä tai puhelimitse sen mukaan, mikä itsestä tuntuu luontevimmalta”, Liisa kertoo.

Tapaamisia ei Liisan mukaan tarvitse jännittää etukäteen. Hän kertoo, että tapaamiset etenevät omalla painollaan ammattilaisen johdolla, joten etukäteen ei tarvitse murehtia mitä sanoisi.

– Ei tarvitse itse punnita, onko oma haaste liian pieni tai suuri. Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä, jos tuntuu, että oma kuorma on tullut liian täyteen. Varmasti saa hyvän vastaanoton ja oikean tasoista apua tilanteeseensa.”

– Mielen huoli -linjassa erityisen hyvää on nopeasti tavoitettava palvelu, jossa asiakkaan tilanteeseen paneudutaan asiantuntemuksella ja täydellä sydämellä, kertoo Mielen huoli -hoitaja Elisa Arvio.

Arvio kertoo, että Mielen huoli -linja on hyvä reitti hakeutua avun piiriin missä tahansa mielenterveyttä uhkaavassa tilanteessa. Palvelusta saa ensi vaiheen tukea huoleen, ja hoitajat pitävät huolta, että huolen kanssa ei jää yksin. Palvelusta voidaan myös tarvittaessa ohjata eteenpäin muille mielen hyvinvoinnin ammattilaisillemme.

– Jos mietitit yhteydenottoa meihin, ota! Kuuntelu, keskustelu ja jäsentäminen auttaa kokonaistilanteen ymmärtämisessä. Joskus yksikin keskustelu selkiyttää ajatuksia ja keventää mieltä, Arvio kannustaa.

Tutustu Mielen huoli -linjaan

Mielen huoli -linja tarjoaa nopeaa apua jaksamisen ongelmiin, ahdistuneisuuteen, mielialaongelmiin, yhtäkkisiin elämänmuutoksiin sekä muihin toiminta- tai työkykyä uhkaaviin tilanteisiin. Palvelussa keskusteluapua tarjoaa Mielen huoli -hoitaja, joka on lyhytterapiakoulutuksen saanut sairaanhoitaja.

Voit ottaa palveluun yhteyttä puhelimitse tai Pihlajalinna Terveyssovelluksen kautta.

Voit ottaa Mielen huoli -linjaan yhteyttä seuraavilla tavoilla:

Varaa aika 20 minuutin mittaiselle kartoituskäynnille verkkoajanvarauksesta.

  • puhelimitse numerosta 010 312 023 (hinta 8,4 snt/min)
  • Mielen huoli -linja on avoinna puhelimitse arkisin klo 7–18. Linja toimii ilman ajanvarausta.

Lue myös: