Tietoa liikkujan terveydestä

Olipa tavoite kansainvälinen palkintokoroke tai oman itsensä ylittäminen, on matkalla mietittävä aina kokonaisuutta. Vahvat lihakset eivät riitä, jos mieli ei ole matkassa mukana. Tai jos silmälasit tippuvat nenälle.

Nuha, kuume, infektiot ja harjoittelu

Flunssa ja liikunta Urheiluklinikka Pihlajalinna
Liikuntaharjoittelulla pyritään aikaansaamaan positiivisia muutoksia lihasten, verenkiertoelimistön ja keskushermoston rakenteisiin ja toimintoihin. Infektion aikana puolestaan tapahtuu lukuisia muutoksia, joilla on aivan päinvastaisia vaikutuksia. Elimistö on äkillisen infektion aikana ikään kuin kovassa rasitustilassa, ja tämä selittää, miksi infektion aikana harjoittelu ei tuota normaaleja tuloksia.

Kuumeinen infektio heikentää lihasten voimaa ja kestävyyttä. Tähän on kaksi syytä:

  1. Infektion aikainen vuodelepo sekä elimistön pyrkimys torjua infektio
  2. Kuume kuluttaa lihasten rakennusaineita, proteiineja

Lihaksen täydellinen toipuminen viikon mittaisesta kuumeisesta infektiosta saattaa vaatia peräti 2-3 kuukautta. Proteiinien hajoamista tapahtuu erityisesti sydänlihaksessa ja sydänlihas onkin infektion aikana tavallista suuremman rasituksen kohteena.

Jo lyhytkin kuumeinen infektio aiheuttaa huomattavan suorituskyvyn laskun, jonka palautuminen voi viedä useamman viikon. Sydänlihas on erityisen altis infektion aiheuttamille haittavaikutuksille.

Neuvot infektioon sairastuneelle urheilijalle

Rasittavan liikunnan harrastaminen yleisoireita antavan infektion aikana sisältää vaaroja. Tulehdustaudin kulku voi pitkittyä tai aiheuttaa jälkitauteja esim. sydänlihastulehduksen.Tutkimustulokset osoittavat, että virusinfektioissa fyysinen rasitus voi pahentaa sairautta erityisesti sairastumisen alkuvaiheessa.

Pitkällinen vuodelepo ja kevyen liikunnan välttäminen eivät ole sairauden alkupäivien jälkeen perusteltuja.
Kun infektion yleisoireet ovat menneet ohi, voi urheilija palata varovaiseen kevyeen aerobiseen harjoitteluun. Kevennetyssä harjoittelussa tulee pysytellä vähintään yhtä kauan, kuin sairauden oireilukin kesti.

Infektion jälkeen harjoittelun tehon tulee voimistua vähitellen, ei äkillisesti. Liikunnan määrää tulee heti vähentää, mikäli sairauden tunne palaa, ilmenee poikkeavaa väsymystä, huimausta tai harjoitteluhaluttomuutta.

Fyysisen rasituksen potentiaaliset vaarat ovat suurimmat infektion alkupäivinä. Ponnisteluja tulee lisätä vasta, kun infektion yleisoireet, kuume, yleinen sairaudentunne ja kiihtynyt leposyke, ovat väistyneet.

Liikuntaa vältettävä, kun

  • Infektion yleisoireita
  • Kuume
  • Poikkeava väsymys
  • Kiihtynyt leposyke

Lievä ylähengitystietulehdus ilman infektion yleisoireita ei estä kevyttä liikuntaa, mutta kilpailutasoisiin ponnistuksiin on varminta osallistua vain aivan terveenä.

Kun oireet ovat voimakkaat tai tauti pitkittyy tai, ota yhteyttä omaan lääkäriisi tai sairaanhoitajaasi.

Liikuntaohjeet infektion yhteydessä

OireOhjeet
KuumeTäysi lepo
Yleiset oireet, ei kuumettaTäysi lepo, kunnes oireet hävinneet
Infektion ensimmäiset päivätErityisvarovaisuutta noudattaen, korkeintaan hyvin kevyttä aerobista liikuntaa
Nuha, ei muita oireitaVarovaista liikuntaa ensimmäiset kolme vuorokautta. Asteittainen paluu harjoitteluun, jos ei uusia oireita.
Nuha kurkkukipu ja yskäSeuraa ensin muiden oireiden kehittymistä. Noudata sitten nuhasta annettua ohjetta.
Kurkkukipu, ei muita oireitaTäysi lepo, kunnes oire väistyy
Angiinaantibioottilääkitys ja täysi lepo 7 vuorokauden ajan
Muut hengitysteiden oireetLepo 3 vuorokautta
Poskiontelon- tai keuhkoputkentulehdusVarovainen liikunta oireiden mukaan.
MononukleoosiVältä maksimaalista rasitusta kahden kuukauden ajan. Vältä kontaktilajeja sekä painonnostoa kuukauden ajan mahdollisen suurentuneen pernan vuoksi
KeuhkokuumeTäysi lepo

Lue lisää

Ravintovalmennus

Urheilujuoma Urheiluklinikka

Urheiluravitsemuksen asiantuntijan yksilöohjaus soveltuu kaikille yli 14-vuotiaille urheilijoille ja liikkujille. Ravitsemusasioita ja syömistottumuksia tarkastellaan erityisesti urheiluharjoittelun vaatimusten näkökulmasta.

Ohjaus on aina henkilökohtaista. Sisältö ja käyntikerrat vaihtelevat jokaisen tarpeiden mukaisesti. Ohjauksessa huomioidaan erityisesti lajin vaatimukset sekä urheilijan ikä, koska ravitsemukselliset haasteet, tavoitteet, sisällöt ja toimintatavat voivat olla niissä erilaisia. Leirit, kilpailut ja matkustaminen asettavat omat haasteensa hyvän syömisen käytännön toteutukseen. Ohjauksessa saa palautteen syömisestään sekä käytännön vinkkejä ja ohjeita oman ruokavalionsa toteuttamiseen jatkossa.

Ohjaus sopii

• tavoitteellisesti urheileville
• urheilijoille, joiden lajeissa painon merkitys on suuri (painoluokka- ja esteettiset lajit)
• erityisesti urheilijoille, jotka kärsivät ylirasitus oireista tai ruoka-aineallergioista
• huonosti palautuville
• heille, jotka kokevat syömisen haasteelliseksi tai ongelmalliseksi

Urheilijan ravitsemusohjauksessa voidaan

• tarkistaa, että urheilijan ravitsemuskäytännöt ovat terveyttä tukevat, mahdollistavat palautumisen ja suorituskunnon kehittymisen
• varmistaa, että ravitsemus tukee urheilijaa vammasta tai sairaudesta toipumisessa
• auttaa urheilijaa saavuttamaan tai ylläpitämään lajille ominaista painoa
• auttaa syömiseen liittyvissä ongelmissa ja ehkäistä niitä
• tarkastella ravintolisien tarvetta ja käyttöä
• suunnitella kilpailujen ja erityistilanteiden ravitsemuskäytänteitä
• pohtia erilaisia urheilijaa askarruttavia ravitsemuskysymyksiä

Urheilijan ravitsemus Urheiluklinikka

Ohjeet ravitsemusasiantuntijan vastaanotolle

Ravitsemuksen asiantuntijan käyntiin tulee varata aikaa noin 45 - 60 minuuttia. Lääkärin lähetettä ei tarvita. Ennen ravitsemusasiantuntijan vastaanotolle saapumista urheilija voi halutessaan täyttää ruokapäiväkirjaa noin viikon ajan. Ruokapäiväkirjaa tulisi täyttää jokaisen ruokailun jälkeen, koska syömisten muisteleminen jälkikäteen on hankalaa ja epätarkkaa. Ruokapäiväkirjan täyttäminen vastaanottoa varten ei ole välttämätöntä.