12.5.2020 Pihlajalinna aloittaa kotikäynnit ikäihmisille ja muille riskiryhmään kuuluville Varsinais-Suomessa

Lääkärin tai hoitajan kotikäynti on riskiryhmäläiselle turvallinen vaihtoehto huolehtia omasta terveydestä koronavirusepidemian aikana. Kotikäyntejä voi nyt varata kiireettömiin vastaanottokäynteihin Varsinais-Suomessa.

Ikäihmiset ja muut riskiryhmiin kuuluvat asiakkaat voivat varata kotikäynnin esimerkiksi kroonisen sairauden seurantakäyntiä varten. Kotikäynneillä voidaan antaa hoitoa olemassa oleviin sairauksiin tai vaivoihin, kuten esimerkiksi erilaisiin polvien tai lonkkien kiputiloihin.

”Pitkäaikaissairauksien seurannasta ja hoidosta pitäisi huolehtia erityisesti nykytilanteessa, jotta sairaudet eivät pahenisi”, Pihlajalinnan aluejohtaja Oili Karlsson sanoo.

Yleis- ja erikoislääkärien lisäksi kotikäyntejä tekevät sairaanhoitajat ja laboratoriohoitajat. Esimerkiksi laboratorionäyte voidaan ottaa asiakkaalta tämän kotona. Kotikäynnillä hoituvat myös esimerkiksi ompeleiden poistot.

Pihlajalinna ei tarjoa kotikäyntejä infektiopotilaille eikä esimerkiksi akuuteissa rintakiputapauksissa tai muissa vastaavissa akuuteissa tilanteissa. Ennen kotikäyntiä järjestetään aina keskusteluhetki puhelimitse sairaanhoitajan kanssa, jotta kotikäynnille osataan varata tarvittavat välineet mukaan.

Pihlajalinna palvelee asiakkaitaan turvallisuudesta huolehtien myös lääkäriasemilla. Lääkäriasemilla on tehty erityisjärjestelyjä, ja hengitystieinfektioiden hoito on keskitetty tiettyyn osaan lääkäriasemalla.
Moneen vaivaan saa hoitoa myös etänä. Pihlajalinnan asiantuntijat palvelevat videovastaanotoilla ja Pihlajalinna-terveyssovelluksessa.

Oili Karlsson
aluejohtaja, Varsinais-Suomi