Pihlajalinnan Kotiklinikka mullistaa etävastaanotot ja mahdollistaa perustutkimukset kotoa käsin ensimmäisenä Suomessa

Pihlajalinna laajentaa etäpalvelujaan tuomalla suomalaisten saataville kotikäyttöön tarkoitetun etätutkimusvälineistön, joka mahdollistaa perustutkimukset kotoa käsin. Laitteen lähettämien tietojen avulla lääkäri tekee diagnoosin etävastaanotolla. Palvelu helpottaa merkittävästi niin lapsiperheiden kuin aikuistenkin asiointia.

Lehdistötiedote, 4.5.2023, klo 9.30

Etäasioinnin suosio terveydenhuollossa on kasvussa. Tammi–maaliskuussa 2023 Pihlajalinnalla jo 38 prosenttia kaikista vastaanottokäynneistä tapahtui etänä. Nyt yhtiö laajentaa etäpalvelujaan entisestään. Pihlajalinnan Kotiklinikalla asiakas voi tehdä perustutkimukset itse kotona, mökillä tai missä tahansa verkkoyhteyden päässä uudenlaisen TytoHome-etätutkimuslaitteen avulla. Kun perustutkimukset laitteen opastamana on tehty, lääkäri tekee diagnoosin laitteen lähettämien tietojen avulla. TytoHome-etätutkimuspalvelun myötä etävastaanotot siirtyvät uuteen aikakauteen.

– Etätutkimuslaitteet tulevat mullistamaan tapaamme hoitaa terveyttämme, ja TytoHome ottaa yhdessä Pihlajalinnan kanssa tässä ensimmäisen askeleen. Kyseessä on lääkinnällinen laite, jonka toiminta on tieteellisesti tutkittu ja hyväksi havaittu. Laitetta on maailmalla kymmeniä tuhansia erilaisissa terveyspalveluorganisaatioissa, ja Pihlajalinna tuo sen nyt ensimmäisenä suomalaisten saataville, kertoo Pihlajalinnan Etäklinikan vastaava lääkäri Mikko Vesamäki.

Kotiklinikka tuo helpotusta erityisesti lapsiperheiden arkeen

Pihlajalinnan Kotiklinikalla voidaan hoitaa esimerkiksi flunssan ja vatsataudin oireita, korvakipua, ihottumaa, silmätulehduksia sekä allergioita. Pienessä käteen mahtuvassa laitteessa on stetoskooppi sydämen ja keuhkojen kuunteluun, otoskooppi korvien tutkimuksiin ja kielilastain nielututkimuksiin. Laitteella voidaan myös mitata lämpöä ja ottaa kuvia ihomuutoksista.

– Lapsiperhearki on usein kiireistä eikä sairastuminen katso aikaa tai paikkaa. Jatkossa tutkimukset voi tehdä helposti kotona ja lastenlääkäriin saa yhteyden sovelluksen kautta iltamyöhään saakka. Arki helpottuu huomattavasti esimerkiksi flunssaisen ja korvakipuisen lapsen kanssa, Vesamäki toteaa.

Tutkimusten tekemiseen tarvitaan TytoHome-etätutkimuslaite ja laitteen sovellus. Lääkäriin saa yhteyden Pihlajalinnan Terveyssovelluksessa. Kirjaukset, reseptit ja sairauslomatodistus ovat saatavilla Terveyssovelluksen lisäksi Omakanta-palvelussa. Laite ohjeistaa käyttäjää tutkimusten tekemisessä ja varmistaa tutkimusten laadun tekoälyn avulla.

– Etätutkimuslaitteen potilasmäärää ei ole rajoitettu, eli laitetta voi käyttää koko perheen ja isovanhempienkin perustutkimuksiin. Laitetta voi siis hyödyntää vauvasta vaariin, Vesamäki vinkkaa.

TytoHome-etätutkimuslaitteita saa tällä hetkellä Pihlajalinnan toimipisteistä Helsingin Kampista ja Munkkivuoresta, Tampereen Koskiklinikalta, Turun keskustasta ja Oulun Hiirosesta.

Hoitaja-avusteinen lääkärin etävastaanotto nopeuttaa diagnosointia

Etätutkimusvälineistöä hyödynnetään myös lääkärin etävastaanotoilla Pihlajalinnan lääkärikeskuksissa. Näillä vastaanotoilla sairaanhoitaja tekee tarvittavat tutkimukset, jonka tulokset lähetetään yleis- tai lastenlääkärille, joka ohjaa asiakkaalle tarvittavat jatkotoimenpiteet puhelimitse ja kirjaa sairauskertomusmerkinnät.

– Hoitaja-avusteinen yleis- tai lastenlääkärin etävastaanotto lääkärikeskuksessa nopeuttaa diagnoosin ja reseptin saamista, sillä sairaanhoitajien aikoja on tarjolla usein enemmän ja lyhyemmällä varoajalla kuin lääkäriaikoja. Tästä on hyötyä erityisesti vilkkaina aikoina, kuten kevään allergiakaudella, kertoo Vesamäki.

– Asiakkaat, hoitajat ja lääkärit ovat olleet tyytyväisiä etätutkimusvälineistön toimivuuteen. Valtaosa vaivoista pystytään hoitamaan ilman lähivastaanottoa, mikä tuo joustavuutta asiakkaiden arkeen, Vesamäki tiivistää.

Pihlajalinna Kotiklinikan tarkemmat tiedot ja hinnat löytyvät täältä.

Lue lisää yleislääkärin etävastaanoista lääkärikeskuksessa täältä.

Lisätiedot:

Mikko Vesamäki, Pihlajalinna Etäklinikan vastaava lääkäri