9.11.2021 Pihlajalinnan Painonhallintaklinikka aloitti toimintansa

Painonhallintaklinikan hoitomenetelmät ovat elintapahoito, lääkehoito ja leikkaushoito. Pihlajalinnan Painonhallintaklinikka tarjoaa asiakkailleen erikoislääkärijohtoisen palvelun, jossa lihavuuden käypä hoito -suosituksen mukaisesti tarjotaan kokonaisvaltaista hoitoa painonhallintaan.

Syksyllä 2021 toimintansa aloittanut Pihlajalinnan Painonhallintaklinikka toimii ensisijaisesti etäpalveluna, mutta pääkaupunkiseudulla on mahdollisuus myös lähipalveluna Helsingin Munkkivuoren toimipisteessä. Etäpalvelu palvelee luonnollisesti asiakkaita koko maassa.

Painonhallinnan hoitoon on nykyään saatavilla tehokkaita lääkkeitä, joita käytetään paljon myös diabeteksen hoidossa. Lääkehoidon asema tulee hoidossa kasvamaan jatkossa. Painonhallinnan lääkehoitoon on ollut mahdollisuus hakea Kela-korvattavuutta 1.7.2021 alkaen tietyin kriteerein.

Pihlajalinnassa potilas käy ensimmäisenä painonhallintahoitajan kartoitustapaamisessa. Sen perusteella potilas ohjataan hänelle parhaiten sopivalle hoitopolulle. Lääke- ja leikkaushoidon arvio tapahtuu erikoislääkärin vastaanotolla, jossa lääkärimme ovat kokeneita diabeteslääkäreitä ja heillä on pitkä kokemus painoa laskevien lääkkeiden käytöstä. Painonhallintaklinikan ravitsemusterapeutit, Forever-liikuntakeskusten fysioterapeutit, Etäklinikan terapia- ja univalmennuspalvelut tukevat Painonhallintaklinikan toimintaa.

Painonhallintaklinikan tiimiin kuuluvat sisätautien erikoislääkärit Johan Fagerudd ja Robert Bergholm sekä painonhallintahoitajat Mari Yrjölä ja Päivi Juselius. Syyskuussa viimeisimpänä tiimiin liittyi alan huippuosaajiin kuuluva endokrinologi Milla Rosengård-Bärlund.

Lihavuus on pitkäaikaissairaus

Lihavuuden ehkäisy ja hoito on tärkeää, sillä ylipainolla on merkittäviä fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia. Painonhallinnan tavoitteena on estää lihavuuden paheneminen, auttaa potilasta painonhallinnassa, ehkäistä ja hoitaa lihavuuden aiheuttamia sairauksia sekä parantaa toimintakykyä ja elämänlaatua. Lihavuuden liitännäissairauksia ovat muun muassa diabetes, uniapnea, kohonnut verenpaine ja kantavien nivelten kulumatauti.

Painonhallinta on suunnitelmallinen, usealla tapaamiskerralla toteutettava elintapaohjaus, jossa huomioidaan ruokatottumukset, liikunta, uni, päihteet, psyykkinen hyvinvointi ja voimavarat. Elintapahoitoa tukevia menetelmiä ovat lääkehoito sekä erittäin niukkaenerginen dieetti, ENED. Vaikeissa tapauksissa, joissa asianmukainen elintapa- ja lääkehoito ei tuota riittävää tulosta, paras hoitomuoto on kirurginen.

Tutustu lisää Pihlajalinnan Painonhallintaklinikan toimintaan tästä.