Lapsettomuushoitojen aloitus onnistuu jatkossa paikallisesti Lahden ja Kouvolan Pihlajalinnassa

4.10.2022

Uudistus on merkittävä parannus alueen palveluvalikoimaan, sillä aiemmin ensivaiheen tutkimukset ovat vaatineet Helsinkiin matkustamista. Myös lapsettomuushoitojen vaatimia kontrolleja on jatkossa mahdollista toteuttaa Lahdessa ja Kouvolassa.

Pihlajalinnan Lahden ja Kouvolan toimipisteissä tarjotaan lapsettomuuden perustutkimuksia sekä hedelmällisyysneuvontaa. Näillä paikkakunnilla voidaan aloittaa munarakkulan kypsytyshoitoja ja tehdä niihin liittyvää ultraääniseurantaa.

Asiakas voi siis jatkossa aloittaa Pihlajalinna Dextra Lapsettomuusklinikka -hoitopolkunsa myös Lahdessa tai Kouvolassa, mistä laajempiin hoitoihin, kuten inseminaatioihin tai koeputkihedelmöityksiin, ohjataan Helsingin klinikalle.

– Alueen asiakkaille tämä tarkoittaa sitä, että hoitopolku on nyt paremmin saavutettavissa, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hanna Savolainen sanoo.

Pihlajalinnan Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan aluejohtaja Krista Ikäläinen toteaa, että vastaavaa palvelua ei ole ollut yksityisellä puolella alueella aiemmin tarjolla.

– Nyt lapsettomuuteen liittyvissä huolissa on mahdollisuus päästä keskustelemaan paikallisen toimijan kanssa. On hienoa saada näin kovan luokan osaamista lähemmäs alueemme asiakkaita. Hannan puoleen voi kääntyä myös muissa gynekologissa asioissa, Ikäläinen sanoo.

Merkittävä parannus on myös Pihlajalinnan Lahden toimipisteessä syyskuun lopussa avautuva spermalaboratorio, jonka ansiosta sperma-analyysit voidaan tehdä paikallisesti. Laboratorio tukee myös muiden erikoisalojen, kuten urologian, työtä. Esimerkiksi miehen sterilisaatio voidaan todentaa paikallisessa spermalaboratoriossa Lahdessa.

Tahaton lapsettomuus koskee noin joka viidettä

Vuonna 2009 naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriksi valmistunut Savolainen on urallaan hankkinut monipuolista perspektiiviä aiheesta. Hän on työskennellyt lapsettomuuslääkärinä muun muassa Päijät-Hämeen keskussairaalassa ja HUSissa. Savolaisen mukaan ammatti tarjoaa monipuolisia ja toisinaan monimutkaisia haasteita – ja lisäksi voimakkaita tunteita.

– Ihmisen lisääntymisbiologia on äärimmäisen mielenkiintoista. Joskus lasta toivova tarvitsee tuekseen vain pienen muutoksen, pienen avun, ja tässä työssä pääseekin elämään todella konkreettista onnistumisen iloa. Se on se hienous, Savolainen sanoo.

– Totta kai asiakkaiden kanssa koetaan välillä myös raskaita hetkiä. Lapsettomuuden hoito on usein herkkä asia, jossa mennään ihmisen sisimpään, haaveisiin ja toiveisiin, hän jatkaa.

On arvioitu, että ainakin 15 prosenttia kaikista pareista on kokenut lapsettomuutta jossain vaiheessa elämää. Savolainen sanoo, että yleensä tutkimuksiin kannattaa hakeutua, kun yrittämistä on vuosi takana, tai aiemmin, mikäli tiedossa on joku lapsettomuutta mahdollisesti aiheuttava syy, kuten endometrioosi tai kuukautiskierron häiriö. Hedelmällisyyttä heikentävä tekijä on myös naisen ikääntyminen, minkä vuoksi yli 35-vuotiaan naisen kannattaa hakeutua perustutkimuksiin jo kuuden kuukauden raskausyrityksen jälkeen. Myös elämäntavoilla voi olla merkitystä raskaaksi tulemisen kannalta.

Joskus avuksi tarvitaan lahjoitettuja sukusoluja. Niiden käyttö on lisääntynyt Suomessa merkittävästi viime vuosina, ja uusia lahjoittajia tarvitaan jatkuvasti. Munasolujen ja siittiöiden lahjoittajien ensivaiheen tutkimukset ja arvio sopivuudesta voidaan tehdä Pihlajalinna Lahdessa. Sukusolujen lahjoitukseen liittyvät käynnit hoituvat Helsingissä Dextra Lapsettomuusklinikalla.

Asiakkaan hoitosuunnitelma räätälöidään aina yksilöllisesti.

– Koskaan ei kannata vertailla jonkin toisen saamiin hoitoihin, sillä jokainen hoitopolku on erilainen, Savolainen sanoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt

Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Pihlajalinna