16.5.2018 Pihlajalinnan Omapihlaja-terveysasemat jälleen kärjessä Tampereen kaupungin asiakastyytyväisyysmittauksessa#

Pihlajalinnan Omapihlaja-terveysasemat sijoittuivat kärkeen Tampereen kaupungin tekemässä NPS-asiakastyytyväisyysmittauksessa. Omapihlaja Hervanta ja Kehräsaari asettuvat tutkimuksen 2. ja 3. sijalle heti Kämmenniemen terveysaseman jälkeen. Palautteita saatiin kaikkiaan yli 15 000 kappaletta.

Alkuvuoden 2018 aikana toteutetussa tutkimuksessa kysyttiin asiakkaiden mielipiteitä terveysasemien ajanvarauksesta, palveluun pääsyn nopeudesta, aukioloajoista, sijainnista ja saavutettavuudesta, henkilökunnan asiantuntemuksesta, asiakkaan kohtelusta ja mielipiteiden huomioimisesta. Omapihlaja Hervantaan ja Kehräsaareen hoitoon pääsi nopeimmin kaikista Tampereen terveysasemista. Kehräsaaren toimipisteeseen 81,8 %:lle lääkäreistä sai ajan 17 päivän aikana, Hervannassa puolestaan 60 %:lle. Tyypillinen jonotusaika (jonon mediaani) Omapihlaja Kehräsaareen oli 9 vuorokautta, Hervantaan 14 vuorokautta. Lisäksi Omapihlaja-terveysasemien toiminnassa erittäin hyviä arvosanoja annettiin mm. asiakkaan kohtelusta ja henkilökunnan asiantuntemuksesta, palveluun pääsyn nopeudesta sekä ajanvarauksesta.

Tampereen kaupunki kilpailutti Hervannan ja keskustan alueen terveysasemapalvelut keväällä 2018. Terveysasemapalvelut jatkuvat Pihlajalinnan tuottamina 31.7.2018 saakka, jonka jälkeen toiminta siirtyy toiselle palveluntuottajalle. Käytännössä Omapihlaja-terveysasemien toiminta loppuu jo 11.7., jolloin molemmat yksiköt jäävät kesäsulkuun.

Kilpailutuksessa valintaperusteena oli hinta. Tampereen keskustan alueella hankinta kohdistui noin 15 000 henkilön suuruiseen väestöön, Hervannassa noin 10 000 asukkaaseen.

”Omapihlajat ovat toimineet vuosia Tampereella, ja asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluun”, sanoo Pihlajalinnan liiketoimintajohtaja Teija Kulmala. ”On erittäin harmillista, että kilpailutuksessa ei otettu huomioon palvelun laatua vaan kyseessä oli puhdas hintakilpailu.”

Ensimmäinen Omapihlaja-terveysasema on perustettu vuonna 2007. Pihlajalinnan Omapihlaja-terveysasemat vastasivat kokonaisuudessaan liki 30 000 ihmisen terveysasemapalveluista.

Lisätietoja:
Teija Kulmala
Liiketoimintajohtaja, Väli-Suomi
Pihlajalinna
puh. 050 347 46 61
[email protected]