Pihlajalinna avaa perheryhmäkodin yksin maahan saapuneille nuorille Jyväskylään

Lehdistötiedote 19.6.2023 klo 11.15

Pihlajalinna avaa ensimmäisen perheryhmäkodin Jyväskylään heinäkuun alussa. Perheryhmäkoti Mathildaan muuttaa maahanmuuttajataustaisia nuoria, jotka ovat saapuneet Suomeen alaikäisinä ilman huoltajaa. Nuoret siirtyvät Pihlajalinnan ylläpitämään kotiin lähistöllä sijaitsevasta ryhmäkodista. Kaikkiaan perheryhmäkotiin muuttaa noin 14 vähintään 15 vuotta täyttänyttä nuorta ja he asuvat perheryhmäkodissa, kunnes ovat täysi-ikäisiä tai heidän huoltajansa saapuvat maahan.

– Nuoret ovat saapuneet Suomeen yksin ja hakeneet turvapaikkaa. Meille Pihlajalinnaan siirtyvillä nuorilla on jo oleskelulupa. Meidän ensisijainen tehtävämme onkin tarjota turvaa ja tukea nuorille sekä auttaa heitä kotoutumaan Suomeen. He saavat meiltä arjen huolenpitoa sekä apua kokemuksiinsa, joita ovat kohdanneet aivan liian nuorina, kertoo Pihlajalinnan vastaanottokeskustoiminnasta vastaava johtaja Marika Nevanpää ja jatkaa:

– Olemme iloisia, että kaikilla nuorilla on jo arkeen asettumisen edellytykset esimerkiksi siksi, että heillä kaikilla on jo opiskelupaikka syksyksi 2023. Autamme heitä opiskelun aloittamisessa ja edistämisessä. Lisäksi arkeen asettumisen yhtenä tärkeänä elementtinä on edesauttaa heitä yhdistämään oma ja uusi kulttuuri heidän uudeksi kulttuurikseen. Tämä antaa voimavaroja elämässä eteenpäin.

Perheryhmäkodin johtajana on aloittanut 19.6.2023 YTM Tessa Tuukkanen, jonka lisäksi yksikössä tulee työskentelemään 14 sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaista. Kaikkia yhdistää kokemus lasten ja nuorten parissa työskentelystä tai pakolais- ja maahanmuuttajataustaisten henkilöiden auttamisesta.

Pihlajalinna tuottaa palvelun Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Yhtiöllä on jo aiempaa kokemusta maahanmuutossa auttamisesta vastaanottokeskustoiminnan muodossa. Tällä hetkellä Pihlajalinnalla on yksi 280-paikkainen vastaanottokeskus Karkussa sekä 200 turvapaikanhakijaa auttava palvelutuotanto Pirkanmaan hyvinvointialueella. Vastaanottokeskus perustettiin nopeasti vuoden 2014 pakolaisaallosta saatujen kokemusten pohjalta auttamaan Ukrainasta saapuvien pakolaisten asuttamisessa vuonna 2022.

– Meillä Pihlajalinnalla on aina kokemus ja valmius auttaa nopeasti maahanmuuttoon liittyvissä avunpyynnöissä. Toiminta on vahvasti osa Pihlajalinnan arvopohjaa ja tarkoitusta auttaa elämään parempaa elämää kaikissa olosuhteissa, sanoo Nevanpää.

Lisätietoja:

Sanna Lahtonen