Pihlajalinna on valittu Hangon alueen terveysasemapalveluiden tuottajaksi

Pihlajalinna on valittu Hangon alueen terveysasemapalveluiden tuottajaksi. Pihlajalinnan tuottaa tammikuun 2023 alusta lukien yhteensä noin 8 000 asukkaan terveysasemapalvelut. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa solmittavan hankinnan arvioitu arvo on viisi miljoonaa euroa.

Pihlajalinna tuottaa jo nyt Hangon terveyskeskuksen vuodeosaston lääkäripalvelut ja ikäihmisten vastuulääkäripalvelut kotihoitoon ja palveluasumisen asukkaille. Nyt alkava terveysasemapalveluiden ulkoistussopimus kattaa yleislääkäritasoiset terveyden- ja sairaanhoitopalvelut samassa laajuudessa kuin Hangon terveysasema on aiemminkin alueen asukkaita palvellut.

– Pihlajalinna kehittää terveysasemapalvelua läheisessä yhteistyössä Hangon alueen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa. Olemme todella innostuneita mahdollisuudesta tarjota alueen asukkaille vaikuttavia terveyspalveluja, joissa muun muassa hoidon jatkuvuus on merkittävässä osassa, sanoo Pihlajalinnan julkisten palveluiden liiketoimintajohtaja Eetu Salunen.

Hangon kaupungin vs. perusturvajohtaja Anne Nummela toivottaa Pihlajalinnan tervetulleeksi myös terveysasemapalvelujen tuottajaksi.

– Pihlajalinna on Hangossa ollut geriatrisissa lääkäripalveluissa luotettava yhteistyökumppani, jonka toiminnan lähtökohtana on hankolaisten hyvinvointi, Nummela sanoo.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen yhteisten terveyspalvelujen palvelulinjajohtaja Anu Mustakari listaa monituottajamallin kumppanuuden tuomia mahdollisuuksia.

– Se mahdollistaa hyvinvointialueella julkisen ja yksityisen palvelutuotannon keskinäisen sparraamisen, palvelutuotantomallien vertailun ja toisilta oppimisen. Olemme vakuuttuneita, että hankolaiset saavat jatkossakin laadukkaat palvelut tutulta asemalta, Mustakari sanoo.

Pihlajalinna on jo vuosia ollut julkisen sektorin läheinen kumppani sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella Pihlajalinna vastaa myös Espoon Piispanportin terveysasemapalveluista, jossa asiakastyytyväisyys ja hoitoon pääsy ovat erinomaisella tasolla. Kiireettömään hoitoon pääsyä kuvaava T3-luku on Piispanportissa alle 5 päivää, ja asiakaskokemusta mittaava NPS on vuonna 2022 ollut keskimäärin yli 83. Pihlajalinnan tavoitteena on nopea hoitoon pääsy sekä laadukas ja vaikuttava hoito jo terveyskeskuksissa. Toimiva perusterveydenhoito lisää kansalaisten terveyttä kokonaisvaltaisesti ja ennaltaehkäisee sairauksia.

Lisätiedot:

Tuula Lehto
viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Pihlajalinna
puh. 040 5885 343 tai tuula.m.lehto@pihlajalinna.fi

Kirsti Siikamäki
Monituottajamallli, päällikkö, yhteiset terveyspalvelut, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
puh. 043 8256267 tai kirsti.siikamaki@luvn.fi

Lue lisää:

Tietoa meistä
Lehdistötiedotteet