Pihlajalinna panostaa sote-alan kansainvälisiin rekrytointeihin yhdessä Aiko Academyn kanssa – ”Kaikkien tulee etsiä ratkaisuja sote-alan työvoimahaasteeseen”

23.9.2022

Pihlajalinna ja Aiko Academyn omistava koulutuskuntayhtymä Sasky ovat pitkäaikaisia kumppaneita, joiden yhteistyön tavoitteena on räätälöidä toimialan muutoksiin vastaavia oppimiskokonaisuuksia. Nyt yhtiöt ovat sopimassa yhteistyöstä, jolla etsitään yhdessä ratkaisua sote-alan henkilöstöpulaan kansainvälisillä rekrytoinneilla.

Valmisteilla oleva sopimus kattaa lähi- ja sairaanhoitajien, hoiva-avustajien sekä laitoshuoltajien kansainvälisestä rekrytointi- ja koulutuskokonaisuuden. Aiko Academy tuottaisi sopimuksen sisältämän palvelukokonaisuuden yhteistyössä rekrytointipalveluyritys Edunation Oy:n kanssa.

Sote-alalle valmistuvien määrä ei tällä hetkellä riitä kattamaan henkilöstöpulaa, työntekijöiden eläköitymistä ja uudistetun vanhuspalvelulain tuomia vaatimuksia. Kansainvälisten rekrytointien edistäminen nähdään Pihlajalinnassa yhtenä keinona laadun turvaamiseksi erityisesti ikäihmisten palveluissa.

– Pihlajalinnalla on vahva tausta julkisen puolen vastuullisena kumppanina. Sote-alan työntekijäpula on meidän kaikkien yhteinen haaste, johon kaikkien alan toimijoiden tulee etsiä ratkaisuja aktiivisesti, Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen sanoo.

– Vahvuutemme on aina ollut työvoiman saatavuuden turvaaminen kaikkein haastavimmilla alueilla. Tässä voimme olla myös tulevien hyvinvointialueiden tukena, ja kansainväliset rekrytoinnit ovat tärkeä askel tavoitteen saavuttamisessa, Aaltonen jatkaa.

– Tavoitteena on, että osaajat ovat valmiita työllistymään opintojen aikana osa-aikaisesti ja valmistumisen jälkeen kokoaikaisesti Suomessa. Tämän tavoitteen onnistumiseksi on tärkeää tehdä kokonaisuus pitkäjänteisesti ja vastuullisesti. Näin pystymme osaltamme tarjoamaan ratkaisuja hoitohenkilökunnan saatavuuden haasteeseen ja lisäämää kansainvälisiä rekrytointeja Pihlajalinnan tarpeisiin, kertoo Saskyn kuntayhtymäjohtaja Antti Lahti.

Pitkäaikaiset työsuhteet mahdollisia vain kotoutumiseen panostamalla

Yksi jo aiemmin sovituista yhteistyöhankkeista keskittyy Filippiineiltä marraskuussa Suomeen saapuvaan 20 hengen ryhmään. Tulevat työntekijät ovat suorittaneet Aikon järjestämän kuuden kuukauden mittaisen kielikoulutus etäyhteydellä, ja myös kieliopinnot jatkuvat heidän saapuessaan Suomeen.
Työntekijät suorittavat ensin hoiva-avustajanäytöt ja jatkavat sitten lähihoitajan oppisopimuskoulutuksessa Pihlajalinnan kuntayhtiöissä Kolmostien Terveydessä ja Mäntänvuoren Terveydessä Pirkanmaalla sekä Kuusiolinna Terveydessä Pohjanmaalla.

Työntekijöiden kotoutuminen Suomeen on yksi Pihlajalinnan kansainvälisen rekrytoinnin kärkiteemoista. Kotoutumista tuetaan monipuolisesti ja pitkäjänteisesti.

– Sen lisäksi, että teemme kaikkemme, jotta meille saapuvilla työntekijöillä on hyvä olla ja että he viihtyvät työssään, otamme huomioon myös heidät vastaanottavat työyhteisöt. Tämä tarkoittaa esimerkiksi esihenkilöiden valmennusta ja sparrausta. Filippiineiltä saapuvat työntekijät sijoitetaan kuntayhtiöiden toimipisteisiin niin, että he saavat kotoutumisessa tukea myös toinen toisistaan, Pihlajalinnan julkisten palveluiden henkilöstöjohtaja Tuija Mäki sanoo.

Pihlajalinnan kuntayhtiöissä on jo paljon hyvää kokemusta ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden sijoittumisesta eri tehtäviin, mistä on hyötyä tulevien työntekijöiden osaamisen kehittämisessä.

– Kansainvälistä rekrytointia hoitaa meillä monipuolinen osaajien joukko. Olemme aidosti innoissamme hankkeen tarjoamista mahdollisuuksista, Mäki sanoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt

Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Pihlajalinna
p. 040 588 5343, [email protected]

Antti Lahti, kuntayhtymäjohtaja, SASKY koulutuskuntayhtymä, hallituksen puheenjohtaja, Aiko Academy Oy