1.4.2022 Puutiaisaivokuume on lisääntynyt tasaisesti ja levinnyt myös Pirkanmaalla − Punkkibussi® on nyt osa Pihlajalinnaa

Pihlajalinna on ostanut Saaristolääkärit Oy:ltä Punkkibussin liiketoiminnan. Kaupan myötä ainutlaatuinen ja tunnettu palvelukonsepti Punkkibussi on jatkossa osa Pihlajalinnan palvelutarjontaa ja toiminta laajenee myös Pirkanmaalle.

Punkkibussi on tarjonnut kätevän ja edullisen tavan punkkirokotuksen ottamiseen jo yli 15 vuoden ajan. Punkkibussissa kokenut sairaanhoitaja tai lääkäri opastaa asiakasta punkkien välittämiltä taudeilta suojautumisessa sekä neuvoo rokottamiseen liittyvissä kysymyksissä.

− Punkkibussin myötä palveluvalikoimamme laajenee entisestään ja on myös vuodenaikaan nähden hyvinkin ajankohtainen. Liikkuva punkkirokotuspalvelu on kuluttajien saatavilla vaikka kauppakeskuskäynnin yhteydessä, Pihlajalinna toimitusjohtaja Joni Aaltonen sanoo.

− Saaristolääkäreillä on ilo tiivistää jo aiemmin hienosti sujunutta yhteistyötä Pihlajalinnan kanssa. Punkkibussi kiertää jatkossakin totuttuun tapaan vanhoilla sekä useilla uusilla paikkakunnilla. Punkkibussissa palvelee monille jo tutuksi tullut osaava henkilökunta, Saaristolääkärien johtava lääkäri Janne Castrén kertoo.

− Kaupan myötä Pihlajalinnan toimintaan mukanaan tuoma henkilöstöresurssi ja yhtiön innostunut asenne luovat mainiot edellytykset niin toiminnan kehittämiselle kuin palveluvalikoiman laajentamisellekin, Castrén jatkaa.

Kaupan täytäntöönpanopäivä on 1. huhtikuuta 2022.

Punkkirokote suojaa puutiaisaivokuumeelta

Saaristolääkärit on kehittänyt Punkkibussi-palvelua Etelä- ja Länsi-Suomen alueella vuodesta 2006. Kaupan myötä Punkkibussin toiminta laajenee vahvemmin myös Pirkanmaalle. Punkkien levittämä puutiaisaivokuume on tunnettu tauti myös Pirkanmaalla, viime vuonna diagnoosiin johtaneita tartuntatapauksia todettiin kolme. Punkkibussin ensimmäiset rokotukset Pirkanmaalla voi ottaa Linnainmaan Prismalta lauantaina 2.4. klo 10.30−15.30, Pirkkalan Prismalla sunnuntaina 3.4. klo 11−13 ja Lielahden Prismalla klo 14−16. Punkkibussista saa kätevästi rokotukset ilman ajanvarausta. Rokotusten hinnat ovat nähtävillä osoitteessa www.punkkibussi.fi.

Puutiaisaivokuume on lisääntynyt tasaisesti ja levinnyt maantieteellisesti laajemmalle alueelle, minkä myötä myös tautitapausten määrä on lisääntynyt Suomessa. Punkkirokote on ainoa mahdollisuus tehokkaasti suojautua puutiaisaivokuumeelta. Punkkirokotteen ottaminen on erityisen tärkeää, mikäli joutuu säännöllisesti tekemisiin punkkien kanssa.

Punkkirokotusta suositellaan jo yhden vuoden iästä alkaen lapsille, jotka oleskelevat puutiaisaivokuumeen riskialueilla. Sekä lapset että aikuiset tarvitsevat kaksi rokotusta täyden rokotussuojan saamiseksi. Lisäksi rokotesarjaan kuuluu kaksi tehosterokotetta. Kolmas rokote tulee ottaa 5−12 kuukauden kuluessa toisen rokotteen jälkeen. Lisäksi neljäs tehosterokote annetaan kolmen vuoden kuluttua kolmannesta rokotteesta. Perusrokotusohjelmalla hankittua tehokasta rokotesuojaa pystytään ylläpitämään yksittäisillä, 3−5 vuoden välein rokotevalmistajan ohjeen mukaisesti otettavilla tehosterokotteilla.

Punkkibussin toiminnasta lisää tietoa osoitteessa www.punkkibussi.fi.punkkibussi-kuva