Ranskalainen jalkapalloseura PSG päätti luottaa suomalaiseen huippukirurgiaan

Ranskalaisen jalkapallon Mestareiden liigassa pelaavan Paris Saint-Germainin (PSG) edustajat vierailivat Turun Pihlajalinnassa ortopedian erikoislääkäri Lasse Lempaisen luona ennen pääsiäistä. Vierailun seurauksena seura päätti luottaa nuoren huippupelaajansa Nordi Mukielen takareisivamman leikkauksen Lempaiselle. Mukiele operoitiin onnistuneesti Turussa tiistaina 11. huhtikuuta.

Lehdistötiedote, 13.4.2023, klo 8.30

– Urheiluseuroille on tärkeää löytää yhteistyökumppaneikseen osaajia, joilla on paitsi kyky myös toimintavalmius auttaa nopeasti laadukkailla puitteilla vaativissa urheiluvammoissa. Seurojen on nähtävä, miten pelaajat kuntoutuvat mahdollisimman nopeasti ja pysyvästi takaisin pelikuntoon. Pelaajat ovat urheiluseuroille suuri investointi. Olemme täällä Turussa osoittaneet, että pystymme tähän, kertoo Lasse Lempainen.

Leikkauksen lisäksi Lempainen osallistuu aina myös pelaajan kuntoutukseen. Osaksi vamman jälkeistä hoitoa Lempainen on kehittänyt ”Return to play” -testit, joiden tavoitteena on selvittää 2–3 päivän testauksella pelaajan valmius palata pelikentille. Testejä on hyödynnetty nyt noin neljän vuoden ajan.

– Kuntoutukseen osallistuminen ja Return to play -testit ovat tärkeä osa hoitoa. Osoittamalla tuloksellisesti huippu-urheilijoiden onnistuneen paluun pelikentille, toiminnastamme kiirii sana. PSG:n saapuminen Turkuun on tästä suora osoitus. Lisäksi huippuseurojen kanssa tehtävässä työssä olemme saaneet lisää tietoa eri vammojen hoidosta ja kuntoutumisesta. Tätä voimme hyödyntää laaja-alaisemmin, kun hoidamme asiakkaita aktiiviliikkujista urheilijoihin, kertoo Lempainen.

Lempainen ja Pihlajalinnan Turun sairaala ovat tulleet tutuiksi monille kansainvälisille urheiluseuroille viimeisen vuoden aikana. Lempaisen osaamiseen ja Pihlajalinnan palveluihin ovat luottaneet PSG:n lisäksi myös esimerkiksi FC Barcelona ja AC Milan.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Lasse Lempainen, urheiluortopedi, p. 040 595 3921

Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, p. 040 588 5343, [email protected]

Lue lisää PSG:n pelaajien terveystiedotteesta (englanniksi)

Lempainen ja Mukiele