4.4.2022 Pihlajalinna avaa Ukrainasta sotaa pakeneville vastaanottokeskuksen Sastamalaan

Pihlajalinna avaa uudelleen turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoiminnan. Ensimmäinen uusista vastaanottokeskuksista avataan Sastamalan Karkkuun, jossa voidaan alkaa vastaanottamaan Ukrainan sodan pakolaisia 4.4.2022.

Suomessa vastaanottokeskuksia on perustanut pääosin Punaisen Risti, mutta Maahanmuuttovirasto tarvitsee myös yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluyrityksien apua, koska turvapaikanhakijoiden määrä kasvaa nopeasti ja on vaikeasti ennakoitavissa.

− Pihlajalinnassa vastaanottokeskustoiminnan tuottaminen nähdään yhteiskunnallisesti tärkeänä toimintana. Meillä on aikaisempaa kokemusta vastaanottokeskustoiminnasta vuosilta 2015−2019, jolloin Syyrian sodan seurauksena Suomeen saapui lyhyessä ajassa runsaasti pakolaisia, Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen kertoo.

Pihlajalinnan Ukrainan pakolaisille tarkoitettu vastaanottokeskus avataan Sastamalan Karkkuun, jossa vastanottotoimintaa on ollut jo vuonna 2015. Karkun yksikössä on 112 paikkaa, ja se tarjoaa turvapaikan tarvitsijoille majoituksen, ruuan, perusterveydenhuollon, tulkkipalvelut, taloudellisen tuen, turvallisuuden ja kotouttamiseen liittyviä palveluita. Pihlajalinna vastaa vastaanottokeskustoiminnasta, ja sen toimintaa organisoidaan alueellisesti. Karkun vastaanottokeskuksen nopean toiminnan käynnistämisen edellytyksenä on ollut aiemmin vastaanottokeskuksessa työskennelleiden työntekijöiden halukkuus työskennellä myös Ukrainan kriisin yhteydessä.

− Tahtotilamme on auttaa ja tarjota resurssimme käyttöön tilanteen mahdollisimman hyvän hallinnan turvaamiseksi. Sotaa pakenevat tulijat ovat joutuneet jättämään kotinsa, ja osalla tulijoissa saattaa olla myös sodan aiheuttamia traumoja ja he tarvitsevat perustarpeiden lisäksi myös hoitoa, Karkun vastaanottokeskuksen toiminnan käynnistämisestä vastaava Marika Nevanpää kertoo.

Vastaanottokeskuksen asiakkaille on selvityksessä myös koulutusmahdollisuudet Sastamalassa.

− Pihlajalinna vuokraa vastaanottokeskuksen toimitilat Kiinteistöosakeyhtiö Kuntomäeltä. Pihlajalinna ja SASKY koulutuskuntayhtymä selvittävät yhteistyössä vastaanottokeskuksen asiakkaiden koulutusmahdollisuuksia, SASKY:n kuntayhtymäjohtaja Antti Lahti toteaa.