9.4.2020 Medanta ja Pihlajalinna kehittivät antimikrobisen hengityssuojaimen Suomen markkinoille – kestävä ratkaisu huutavaan pulaan kertakäyttömaskeista

Medanta ja Pihlajalinna ovat kehittäneet yhdessä antimikrobisen kestokäyttöisen hengityssuojaimen terveydenhuoltoalan ammattilaisten käyttöön. Maskien tuotanto on käynnistynyt 20 000 kappaleen viikkovauhdilla ja ensimmäinen erä saapuu Suomeen viikolla 17. Uusi ammattilaiskäyttöön tarkoitettu suojain korvaa kertakäyttömaskit, joista on tällä hetkellä pula ympäri maailmaa.

Terveydenhuollon työvaatteita valmistava Medanta ja yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluita tarjoava Pihlajalinna ovat pitkäaikaisia kumppaneita. Ne aloittivat ammattilaiskäyttöön tarkoitetun kestokäyttöisen hengityssuojaimen suunnittelun helmikuussa, heti kun arviot koronaepidemian leviämisestä myös Suomeen vahvistuivat.

Hengityssuojain on suunniteltu hygieniahoitajien ja vaatesuunnittelijoiden yhteistyönä. Se valmistetaan kaksinkertaisesta ja joustavasta, antimikrobisesta Medanta Microfiber -kankaasta. Ammattilaismaskin laatu täyttää suojainasetusten vaatimukset. Metallisen nenäosan ansiosta suojain muotoutuu aina tiiviisti käyttäjän kasvoille ja maskin päälle on helppo asettaa silmä- tai suojalasit.

”Kasvosuojain on suunniteltu lisäämään sekä terveydenhuollon ammattilaisten että asiakkaiden turvallisuutta. Antimikrobinen teknologiamme muodostaa kalvon kankaan pinnalle: kaksinkertainen mikrokuitumateriaali on tiivistä ja joustavaa, joten pisarat eivät helposti läpäise sitä”, Medantan toimitusjohtaja Anu Kivelä kertoo.

Medanta valmistaa hengityssuojaimia 20 000 kappaleen viikkovauhdilla tuotantolaitoksillaan Euroopassa ja kumppanitehtaallaan Kiinassa.

”Tehtaillamme riittää kapasiteettia, jota Suomi nyt tarvitsee. Organisoimme yhdestä kahteen omaa rahtilentoa kuukaudessa ja pyrimme myös kasvattamaan tuotantovolyymiä”, Anu Kivelä sanoo.

Ensimmäiset maskit saapuvat Suomeen viikolla 17, ja niistä 5 000 menee Pihlajalinna kotihoidon ja asumispalveluiden käyttöön. Hoivapalveluissa maski suojaa tehokkaasti niin hoitajan kuin ikäihmisenkin terveyttä. Maski myös vähentää käyttäjän käsi-kasvo-kontaktia.

”Jos kaikki terveydenhuollon ammattilaiset suojautuvat yleisesti käytetyillä kertakäyttöisillä kirurgisilla suu-nenäsuojuksilla, yhtälöstä tulee mahdoton. Suojat loppuvat hetkessä ja niiden hintataso maailmalla nousee pilviin – markkinathan ovat nyt todella villit. Kertakäyttömaskien kulutus on paitsi kallista, myös epäekologista. Yhteistyömme Medantan kanssa on hyvä osoitus siitä, kuinka yksityinen, vikkelä ja nopeasti reagoiva tuotekehitys parhaimmillaan toimii”, Pihlajalinnan hankintapäällikkö Henna Rantanen sanoo.

Sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Päivi Sillanaukee arvioi A-studiossa 6.4., että Suomessa tehdään vuodessa noin 50 miljoonaa kotihoidon käyntiä. Jokaista käyntiä kohden kuluu yksi suoja, eli pelkästään ikäihmisten kotihoidossa tarvitaan viikossa noin miljoona hengityssuojaa.

”Meillä on Jämsässä 400 asiakasta kotihoidossa ja 245 asukasta hoivakodeissa. Suojaimia tarvitaan tällaisena aikana valtava määrä. Otamme nämä kestokäyttöiset hengityssuojaimet heti käyttöön, kun ne meille saapuvat”, kertoo Jämsän Terveyden vanhuspalveluiden palvelujohtaja Sisko Tiirinen.

”Kun mietimme maskin designia, sen oli oltava myös ammattimaisen näköinen – suojain ei voi olla mikä tahansa kangaspalanen, eikä se saa pelottaa ikäihmisiä”, Henna Rantanen sanoo.

hankintapäällikkö Henna Rantanen, p. 040 523 3373

kestokayttoinen-suojain medanta-ja-pihlajalinna