Pihlajalinna Jyväskylän tavallista isommasta magneettikuvausputkesta helpotusta pelosta kärsiville

Moni kärsii magneettikuvaukseen liittyvästä pelosta, jota usein ahtaaksi mielletty kuvantamislaite voi vahvistaa. Pihlajalinna Jyväskylän kuvantamisen yksikön MRI-kuvantamislaite tuo Jyväskylän alueella asioiville helpotusta, sillä se on alueen ainoa isompikokoinen magneettikuvausputki.

Lehdistötiedote, 21.3.2023, klo 9.00

Siinä, missä tavallinen magneettikuvausputki on halkaisijaltaan 60–63 cm, Pihlajalinnan Jyväskylän kuvantamisen yksikössä putken halkaisija on 70 cm. Röntgenhoitaja Panu Könnin mukaan kyse on merkittävästä kokoerosta.

– Laite on huomattavasti tavallista isompi, mikä helpottaa pelosta kärsiviä. Myös isompikokoiset potilaat mahtuvat siihen mukavasti. Leveyden lisäksi putki on hieman tavallista lyhyempi, noin 150 cm, mikä osaltaan tekee siitä miellyttävämmän, kertoo Könni.

Koon lisäksi uusi magneettikuvauslaite on siihen sisältyvän ääntä hiljentävän tekniikan ansiosta tavanomaista hiljaisempi, mikä osaltaan helpottaa magneettikuvausta pelkääviä. Magneettikuvaus kestää lyhimmillään 15 minuuttia ja pisimmillään 30 minuuttia.

Tärkeää on luoda rauhallinen tunnelma pelosta kärsiville asiakkaille

Pian 18 vuotta röntgenhoitajana työskennellyt Könni on kokenut ammattilainen, jolla on vahva kokemus magneettikuvauksen parissa työskentelystä ja erilaisten asiakkaiden kohtaamisesta.

Asiakkaiden kokema pelko ja jännitys näkyvät vastaanotolla eri tavoin: jotkut ovat hiljaisia ja toiset puhuvat paljon. Kokeneena röntgenhoitajana Panu Könni on oppinut tunnistamaan ne, jotka jännittävät. Silloin tilanne pyritään rauhoittamaan ja edetään hitaammin.

– Usein pelko kuvantamista kohtaan perustuu muiden kertomaan, eikä välttämättä omiin kokemuksiin. Meille voi kuitenkin tulla hyvin ja turvallisin mielin. Kohtaamme jokaisen asiakkaan yksilönä ja hänen kaipaamassaan tahdissa. Esimerkiksi asentoa haetaan rauhassa ja halutessaan radiota voi kuunnella kuvantamisen ajan, kertoo Könni.

– Huone, jossa magneettikuvaus tehdään, on valoisa ja siellä pystytään säätämään valaistusta sopivaksi. Magneettikuvauslaitteessa on hyvä ilmanvaihto, minkä ansiosta kuvantamisen aikana on myös mukavampi olla, jatkaa Könni.

Pihlajalinna Jyväskylän kuvantamisen palvelut kehittyvät jatkuvasti

Pihlajalinnan kuvantamisen palvelut on keskitetty helmikuun 2023 alusta alkaen Pihlajalinna Seppämagneetin tiloihin Ahjokadulle. Seppämagneetti Oy siirtyi Pihlajalinnan omistukseen 1.10.2022. MRI-tutkimuspalveluiden lisäksi kuvantamisen yksikön palveluihin kuuluvat natiiviröntgen, ultraääni sekä mammografia.

– Olen iloinen siitä, että kuvantamisen yksikön palvelumme kehittyvät jatkuvasti. Olemme ylpeitä palveluistamme sekä yksikössämme työskentelevistä neljästä kokoaikaisesta röntgenhoitajasta ja kuudesta radiologista. Osaavan henkilöstön ja ammatinharjoittajien sekä kehittyvän teknologian voimin meillä on erinomaiset lähtökohdat palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin, sanoo Pihlajalinnan Väli-Suomen palvelujohtaja Emma Järvinen.

Lisätiedot:

Emma Järvinen, palvelujohtaja, Väli-Suomi